Pengembangan Perangkat Pembelajaran Metode Brainstorming Materi Teknologi Ramah Lingkungan untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa

Authors

  • Mohammad Walid Syaifullah Program Pasca Sarjana, Pendidikan Sains, Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.33394/j-ps.v4i1.979

Keywords:

Learning Material, Brainstorming Method, Science Process Skills, Learning Achievement

Abstract

This study aims to produce a science learning tool that is valid, practical, and effective using brainstorming methods on environmentally friendly material to improve the science learning outcomes of junior high school students. The learning tool was tested on 30 students of Class IX-B of SMP Ma’arif NU 2 Karang Penang Sampang in the academic year 2016/2017. This research is development research, with a 4-D model. The device trial design uses one group pretest-posttest design. The results of the study show: (1) the validity learning devices are categorized as valid; (2) the implementation of the lesson plan is categorized as good; Student activity shows student-centered learning; (3) positive student responses to the learning process, the average score of completeness of student learning achievements is 78.06%. Based on the results and discussion of the research, it can be concluded that science learning devices use environmentally friendly material technology brainstorming methods to improve SMP students' learning achievements are valid, practical, and effective use in learning.

References

Arikunto, S. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.

Balackova, H. (2004). Brainstorming: A creative problem-solving method. http://www.unido.org/fileadmin/import/16953Brainstorming.pdf. Diakses pada tanggal 11 Desember 2015.

Hake. (1999). Analyzing change/gain scores. (Online). Tersedia http://www. physicsindiana.edu/sdi/Analyzing-Change-Gain. pdf. Diakses 15 November 2016.

Hartati. (2014). Pengembangan perangkat pembelajaran kimia berbasis pendekatan keterampilan proses untuk meningkatkan penguasaan konsep dan keterampilan berpikir kritis siswa pada materi pokok koloid di SMA. (Tesis). Universitas Negeri Surabaya.

Ibrahim, M. (2005). Seri Pembelajaran Inovatif: Asessmen Berkelanjutan Konsep Dasar, Tahap Pengembangan dan Contoh. Surabaya: University Press UNESA.

Ibrahim, M. (2012). Seri Pembelajaran Inovatif: konsep, miskonsepsi dan cara pembelajarannya. Surabaya: University Press UNESA.

Mariamah. (2014). Penerapan pembelajaran kooperatif number head together (NHT) untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematika siswa kelas VIII SMP IT Suhadah Yogjakarta. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, 2(1), 83-89.

OECD PISA 2006 (2007). Science Competencies for Tomorrows’s World Volume 1: Analisis. Journal. Corrigenda.

OECD. (2016). http://www.oecd.org/pisa/. Diakses pada tanggal 9 Januari 2016.

Prayogi, S & Asy’ari, M. (2013). Implementasi model PBL (Problem Based Learning) untuk meningkatkan hasil belajar dan kemampuan berpikir kritis siswa. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, 1(1), 80-88.

Ramahwati, D. (2014). Brainstorming method and discussion to increasing social skill by students learning environment. Tesis Magister Pendidikan Universitas Lampung. www.jurnal.fkip.unila.ac. Diakses pada tanggal 07 Februari 2016.

Ratumanan, G.T., dan T, Laurens. (2011). Penilaian Hasil Belajar Pada Tingkat Satuan Pendidikan. Edisi 2. Surabaya:Unesa University Press

Riduan. (2010). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alvabeta.

Suprapto, N. 2006. Implementasi Pembelajaran Berdasarkan Masalah di SMA dalam Pokok Bahasan Fluida Dinamis Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Siswa. Tesis Magister Pendidikan. Surabaya: Program Pascasarjana Unesa.

Syaifullah, M., W. (2015). Pengaruh Miskonsepsi IPA Materi Listrik Dinamis Terhadap Hasil Belajar Siswa. Makalah. Seminar Nasional Pendidikan Sains Tahun 2015 “Pembelajaran dan Penilaian Sains Sesuai Tuntutan Kurikulum 2013. Surabaya: Program Pascasarjana Unesa.

Thiagarajan, S., Semmel, D.S. & Semmel, M.I. (1974). Instructional Development for Training Teacher of Exceptional. Minnesota: Indiana University.

TIMSS. (2016). http://timssandpirls.bc.edu/timss 2015/ framework.html. Diakses pada tanggal 9 Januari 2016.

Downloads

Published

2016-07-01

How to Cite

Syaifullah, M. W. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Metode Brainstorming Materi Teknologi Ramah Lingkungan untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa. Prisma Sains : Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram, 4(1), 24–33. https://doi.org/10.33394/j-ps.v4i1.979

Issue

Section

Research Articles