Integrasi Pedagogi dan Andragogi dalam Pemberdayaan Komunitas: Studi Kasus pada Program Pendampingan Literasi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Masyarakat di Desa Senaru, Kabupaten Lombok Utara

Authors

  • Lina Herlina Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
  • Rofiq Jalal Rosyanafi Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
  • Budi Purwoko Universitas Negeri Surabaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jtni.v11i2.16027

Abstract

Abstract: This article examines the integration of pedagogical and andragogical approaches in a community literacy mentoring program conducted by students of the Community Education Study Program in Senaru Village, North Lombok. Using a qualitative case study method, the research highlights how the two learning approaches were adapted in community-based literacy activities. The results show that combining structured pedagogical guidance with participatory and reflective andragogical principles contributed to improving community involvement and literacy outcomes. This study affirms the philosophical and theoretical relevance of an integrative learning model for empowering rural communities.

Abstrak: Artikel ini mengkaji integrasi pendekatan pedagogi dan andragogi dalam program pendampingan literasi yang dilaksanakan oleh mahasiswa Program Studi Pendidikan Masyarakat di Desa Senaru, Kabupaten Lombok Utara. Melalui metode studi kasus kualitatif, penelitian ini mengungkap bagaimana kedua pendekatan pembelajaran diterapkan secara adaptif dalam kegiatan berbasis komunitas. Hasil menunjukkan bahwa kombinasi struktur pedagogis dengan prinsip andragogis yang partisipatif dan reflektif berkontribusi terhadap peningkatan keterlibatan warga dan capaian literasi. Studi ini menegaskan relevansi filosofis dan teoretis dari model pembelajaran integratif dalam upaya pemberdayaan masyarakat desa.

References

Brookfield, S. D. (2005). The power of critical theory for adult learning and teaching. Open University Press.

Departemen Pendidikan Nasional. (2007). Permendiknas No. 41 Tahun 2007 tentang Standar Proses. Jakarta: Kemendiknas.

Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. New York: Herder & Herder.

Herlina. (2020). Keefektifan program pendidikan masyarakat berbasis pemberdayaan perempuan melalui pemberian modal usaha kursus menjahit. Jurnal Paedagogy, 7(2), 123–133. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/3026

Johnson, E. B. (2002). Contextual teaching and learning: What it is and why it’s here to stay. Corwin Press.

Knowles, M. S. (1980). The modern practice of adult education: From pedagogy to andragogy. Chicago: Follett.

Merriam, S. B., & Bierema, L. L. (2014). Adult learning: Linking theory and practice. San Francisco: Jossey-Bass.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage Publications.

Sears, S. J. (2003). Introduction to contextual teaching and learning. Phi Delta Kappa Educational Foundation.

UNESCO. (2006). Literacy for life: Education for all global monitoring report. Paris: UNESCO.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Downloads

Published

2025-09-15

How to Cite

Herlina, L., Rosyanafi, R. J., & Purwoko, B. (2025). Integrasi Pedagogi dan Andragogi dalam Pemberdayaan Komunitas: Studi Kasus pada Program Pendampingan Literasi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Masyarakat di Desa Senaru, Kabupaten Lombok Utara. Transformasi : Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Non Formal Informal, 11(2), 322–330. https://doi.org/10.33394/jtni.v11i2.16027

Issue

Section

Articles

Citation Check