Evaluasi Kinerja Guru di SMA Negeri 1 Lubuk Keliat-Ogan Ilir
DOI:
https://doi.org/10.33394/vis.v12i2.12303Abstract
Abstract: Education is a crucial aspect of human life, even considered one of the basic needs that must be fulfilled. Education cannot be separated from the human self. It serves as a guiding light to lead individuals towards betterment, achieved through a process of self-awareness to explore and develop one's potential using various teaching and educational methods. However, the education sector today faces several complex challenges that, if not promptly and appropriately addressed, could cause it to lag behind. Teacher performance evaluation is closely linked to pedagogical competence, which is the ability or skill of a teacher to manage the teaching-learning process or interaction with students. This includes (1) Evaluation of the teacher's lesson planning, (2) Evaluation of the teacher's implementation of lessons, and (3) Evaluation of the conducted learning process.
Keywords: Evaluation, Teacher Performance
Abstrak: Pendidikan merupakan suatuhal yang sangat penting didalam kehidupan manusia, bahkan dapat dibilang salah satu kebutuhan pokok pokok manusia yang tentunya harus dipenuhi. Karena pendidikan tidak dapat dipisahkan dari diri manusia. Pendidikan merupakan cahaya penerang untuk menuntun manusia kearah, tujuan untuk menjadi lebih baik. Dengan melalui suatu proses penyadaran diri untuk menggali dan mengembangkan potensi yang ada pada dirinya dengan menggunakan berbagai metode pengajaran dan pendidikan. Namunsaatini dunia pendidikan dihadapkan kepada berbagai masalah yang cukup pelik yang apabila tidak segera diperbaiki atau diatasi secara tepat, kemungkinan dunia pendidikan akan ditinggalkan oleh zaman. Evaluasi kinerja guru tidak dapat dilepaskan dari yang namanya kinerja pada kompetensi pendagogi, kompetensi pendagogik itu sendiri adalah kemampuan atau keterampilan seorang guru dalam mengelola suatu proses pembelajaran atau interaksi belajar mengjar dengan peserta didik, yaitu pada (1) Evaluasi pada perencanaan pembelajaran guru, (2) Evalusasi pada pelaksanaan pembelajaran guru, (3) Evaluasi pada pembelajaran yang dilakukan
Kata Kunci: Evaluasi, Kinerja Guru
References
Ananda, R., & Rafida, T. (2017). Pengantar Evaluasi Program Pendidikan. In Perdana Publishing (Vol. 53, Issue 9).
Annur, S. (2018). Metodologi penelitian pendidikan (Analisis data kuantitatif dan kualitatif). Noer fikri offset.
Daryanto. (2011). Kepala Sekolah Sebagai Pemimpin Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Dongoran, A. T., & Batubara, I. H. (2021). Pengaruh Iklim Sekolah dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah Dan Tinggi [JMP-DMT], 2(1), 1–16. https://doi.org/10.30596/jmp-dmt.v2i1.7110
Ibrahim. (2021). Pelaksanaan Supervisi Kinerja Guru di SMP IT Izzuddin Palembang. El-Idare: Journal of Islamic Education Management, 7(2), 13–25.
Ibrahim, I., Rahwani, R., & Badaruddin, K. (2022). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Raport Digital Terhadap Kinerja Guru. Pedagogika, 13(Nomor 1), 1–15. https://doi.org/10.37411/pedagogika.v13i1.1128
Kartini, Ahmad, S., & Eddy, S. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Kinerja Guru. Journal of Education Research, 1(3), 290–294. https://jer.or.id/index.php/jer/article/view/34
Nisa, K. (2020). Panorama Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Anak Berkebutuhan Khusus (Studi Kasus : Sekolah Luar Biasa ABCD Dharmawanita Herlang). Educandum, 6(1), 106–116. https://doi.org/10.31969/educandum.v6i1.339
Niswah, C., Ibrahim, & Adinda, D. (2023). Pelaksanaan Pemasaran Jasa Pendidikan di Madrasah Ibtidayah Kurnia Ilahi Pulau Harapan-Banyuasin. Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 11(2 Oktober 2023), 49–57.
Nur Nasution, W. (2017). Perencanaan Pembelajaran Pengertian, Tujuan Dan Prosedur. Ittihad, I, 185–195.
Puwoko, S. (2018). Pengaruh Supervisi Akademik Kepala Sekolah, Budaya Sekolah Dan motivasi Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Lingkup UPT. Dinas Pendidikan Dan Kebudayaan Kecamatan Peusangan Bireuen. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 6(2), 149–162.
Sani, R. A. (2019). Srategi Belajar Mengajar. Rajawali Press.
Sudjana. (2005). Metoda Statistika. Tarsito.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Alfabeta.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Â