Analisis Kinerja Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa
DOI:
https://doi.org/10.33394/vis.v12i2.12392Abstract
Abstract: This study aims to analyze the influence of teacher performance on student learning achievement. The type of research is quantitative with teacher performance as the independent variable (x), and student learning achievement as the dependent variable (y). This study uses a sample of 100 students from a population of 426 using proportional random sampling. Data collection techniques use questionnaires and documentation methods as supporting methods. Data analysis methods use descriptive statistical analysis and simple linear regression analysis. Based on the results of descriptive analysis, teacher performance with a good category is 45% of teachers, 53% of teachers with a sufficient category, and only 2% with a less category. While for student learning achievement with a category of minimum completion criteria value (KKM-75) in mathematics subjects, there are 82% of students, and around 18% of students with a category of not yet complete. Based on the results of the t-test which showed a significant value of 0.006 < 0.05 with a coefficient of determination R2 = 0.075, which means it can be concluded that there is a significant influence of teacher performance on student learning achievement in Senior High School 1 Sakra Timur Academic Year 2023/2024. In other words, it can be described that the better the performance of a teacher during the learning process can have a positive effect on improving student learning achievement.
Key Words: Teacher Performance, Learning Achievement
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh kinerja guru terhadap prestasi belajar siswa. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif dengan kinerja guru sebagai variabel bebas (x) dan prestasi belajar siswa sebagai variabel terikat (y). Penelitian ini menggunakan penelitian sampel sebanyak 100 siswa dari 426 populasi dengan menggunakan teknik proportional random sampling. Teknik pengumpulan data primer menggunakan metode angket dan dokumentasi sebagai pendukung. Metode analisis data menggunakan analisis statistik deskriptif, dan analisis regresi linier sederhana. Berdasarkan hasil analisis deskriptif bahwa kinerja guru dengan kategori baik yang berjumlah 45% guru, 53% guru dengan kategori cukup, dan hanya 2% katergori kurang. Sedangkan untuk prestasi belajar siswa dengan kategori nilai kriteria ketuntasan minimal (KKM-75 pada mata pelajaran matematika sebanyak 82% siswa, dan sekitar 18% siswa dengan kategori tidak tuntas. Berdasarkan hasil uji-t yang menunjukan nilai signifikan sebesar 0.006 < 0.05 dengan nilai koefisien determinasi R2 = 0.075 yang berarti dapat disimpulkan bahwa terdapat terdapat pengaruh positif yang signifikan kinerja guru terhadap prestasi belajar siswa di SMAN 1 Sakra Timur Tahun Pelajaran 2023/2024. Dengan kata lain dapat dideskripsikan bahwa semakin baik kinerja seorang guru selama proses pembelajaran dapat berpengaruh positif terhadap peningkatan prestasi belajar siswa.
Kata Kunci: Kinerja Guru, Prestasi Belajar
References
Adam, S. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X Sma Ananda Batam. Jurnal Sistem Informasi Berbasis Komputer , 3 (2). Diambil dari https://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/cbis/article/view/400
Alam, S. (2023). Hasil PISA 2022, Refleksi Mutu Pendidikan Nasional 2023 https://mediaindonesia.com/opini/638003/hasil-pisa-2022-refleksi-mutu-pendidikan-nasional-2023, di akses 17 Juli 2024.
Arifin, M. dan Barnawi. (2017). Kinerja Guru Profesional. Jogjakarta: Ar Ruzz Media.
Darmadi, H., & MM, M. (2018). Membangun paradigma baru kinerja guru. Guepedia.
Fauhah, H., & Rosy, B. (2021). Analisis model pembelajaran make a match terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP) , 9 (2), 321-334.. https://doi.org/10.26740/jpap.v9n2.p321-334
Hamalik, O. (2017). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Hariawan, R., Ulfatin, N., Huda A. Y., M., & Arifin, I. (2019). Contributions Management of Parenting and Education Program to Strengthen the Service Three Early Childhood Education Center. International Education Studies, 12(2), 100. https://doi.org/10.5539/ies.v12n2p100
Hasibuan, A. A. (2019). Analisis Faktor-Faktor Peningkatan Kinerja Guru Dalam Upaya Pencapaian Kualitas Proses Pembelajaran Di Sekolah. Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu dan Budaya Islam, 2(02), 149-159.
Iqbal, M., Suhardi, M., & Deanti, R. T. (2024). Analisis Keaktifan Siswa pada Organisasi Siswa Intra Sekolah dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Visionary: Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan, 12(1), 228-237. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/visionary/article/viewFile/11229/5666
Latifah, N., Marini, A., & Maksum, A. (2021). Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar (Sebuah Studi Pustaka). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6 (2), 42-51. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i2.15051
Setiawati, S. M., (2018). Telaah Teoritis: Apa Itu Belajar?. HELPER: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 35(1), 31-46. https://doi.org/10.36456/helper.vol35.no1.a1458
Maesaroh, S. (2014). Penggunaan Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SD Muhammadiyah Bancarkembar Kecamatan Purwokerto Utara Kabupaten Banyumas Tahun Pelajaran 2013/2014 (Doctoral dissertation, Iain Purwokerto).
Mardatillah, A. (2020). Pengaruh Kinerja Guru terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi di Sekolah Menengah Kejuruan Telkom Pekanbaru (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim RiaU).
Pasrawati, Y. (2014). Pengaruh Kinerja Guru Matematika Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar Negeri 009 Padang Kunik Pangean Kabupaten Kuantan Singingi (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau). https://repository.uin-suska.ac.id/id/eprint/4002
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Nomor 16 Tahun 2007 Tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru. Biro Hukum dan Organisasi Departemen Pendidikan Nasional.
Rachmawati, T. (2020). Penilaian kinerja profesi guru dan angka kreditnya. Yogyakarta: Gava Media.
Rosyid, M. Z., (2019). Prestasi Belajar Edisi 2. Jawa Timur:Literasi Nusantara
Rosyada, D. (2004). Paradigma pendidikan demokratis: sebuah model pelibatan masyarakat dalam penyelenggaraan pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada
Sari, NP, & Azizah, SN (2023). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual dan Kreativitas Terhadap Kinerja Guru: Studi pada Guru PNS MAN 2 Kebumen. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi (JIMMBA) , 5 (3), 349–361. https://doi.org/10.32639/jimmba.v5i3.459
Sofanudin, A., Muzayanah, U., Wibowo, A. M., & Muawanah, S. (2019). Measurement Akhlak; Survei Pada Siswa SMA Negeri Di Provinsi Jawa Tengah. Jurnal Al-Qalam, 25(1), 107–118. https://dx.doi.org/10.31969/alq.v25i1.684
Sudjana, N. (2010). Penilaian hasil proses belajar mengajar.. Bandung: PT. Ramaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.. Bandung: Alfabeta.
Susilawati, S., Fitria, H., & Eddy, S. (2021). “The Effect of Principal’s Leadership Style and Teachers Job Satisfaction towards Teacher’s Performance. Journal of Social Work and Science Education, Vol 2, (1) 42-51. doi: https://doi.org/10.52690/jswse.v2i1.192
Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia tahun 2018 turun dibanding tahun 2015.
Undang-Undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Kementrian Riset, Teknologi, Dan Pendidikan Tinggi.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen.
Vera Ayu, P., (2021). Pengaruh Kinerja Guru dan Fasilitas Belajar di Rumah Terhadap Hasil Belajar PAI di SMP N 2 Raman Utara Lampung Timur (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Umiarso, A. W. (2011). Kepemimpinan Pendidikan dan Kecerdasan Spiritual. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Waruwu, N. W., Ndraha, A. B., Waruwu, M., & Telaumbanua, E. (2023). Evaluasi Pelatihan Guru di SMP Negeri 3 Hiliserangkai Kabupaten Nias. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 10(3), 2172–2182. https://doi.org/10.35794/jmbi.v10i3.53500
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Â