The Effect of Library Service Quality Management on Increasing Student Visits at SMAN 1 Taliwang Sumbawa Barat

Authors

  • Kasyandi Armansyah Administrasi Pendidikan, Universitas Pendidikan Mandalika, Mataram, Indonesia, Indonesia
  • Hardiansyah Hardiansyah Administrasi Pendidikan, Universitas Pendidikan Mandalika, Mataram, Indonesia, Indonesia
  • Lu`luin Najwa Administrasi Pendidikan, Universitas Pendidikan Mandalika, Mataram, Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/vis.v13i1.12641

Abstract

This research aims to find out "The influence of managing the quality of library services on increasing student visits at SMAN 1 Taliwang, West Sumbawa." This type of research is quantitative with the variable quality of library services X and interest in visiting students as variable Y. The population and sample of this research are class students X and XI with a total sample of 86 students consisting of class X, 43, and class Data collection methods use questionnaires and documentation methods. Meanwhile, the data analysis method uses descriptive statistical analysis and simple linear regression analysis. From the correlation results with the sig value. 0.01 < 0.05 between variables The quality of library services does not have a significant effect on increasing student visits at SMAN 1 Taliwang, West Sumbawa. Rejected.

 

References

Aini Nur Oktavia. 20215. Rukiyah dan Lydia Christiani, “Pengaruh Sikap Pustakawan Terhadap Tingkat Kunjung Pemustaka di Perpustakaan SMA Negeri 1 Wonosari Klatenâ€, Jurnal Ilmu Perpustakaan, (Vol. 4, No. 3, Tahun 2015).

Arikunto S.2022. Prosedur Penelitian Ilmiah, Suatu Pendekatan Peraktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Darmono. 2001. Manajemen dan Tata Kerja Perpustakaan Sekolah, Jakarta: Gramedia Widia Sarana Indonesia.

F. Rahayuningsih, Pengelolaan Perpustakaan, (Yogyakarta : Graha Ilmu, 2007), hlm: 85-103. Fransisca Rahayuningsih, Mengukur Kepuasaan Pemustaka, (Yogyakarta: Graha Ilmu, 2015), hlm: 16 dan memakai koleksi referensi.

Gloria K.Q Agyapong, Cape Coast.2011. The Effect of Service Quality on Customer Satisfaction in the Utility Industry – A Case of Vodafone Ghana. International Journal of Business and Management Vol. 6, No. 5, 2011

Istiana Purwani.2014. Layanan Perpustakaan, Yogyakarta : Penerbit Ombak, 2014.

Kamaliyah Athiyah dan Sri Rumani, 2015. “Pengaruh Pemindahan Perpustakaan Umum Kabupaten Rembang ke Lokasi Pariwisata Pantai Kartini Terhadap Minat Kunjung Pemustakaâ€, Jurnal Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi, ( Vol. 11, No.2, tahun 2015.

Kolter, Philip Dan Kevin Lan Keller. 2008. Manajemen Pemasaran, Bandung : Erlangga, 2008.

Naryawan. 2011. Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Mahasiswa Pengguna Jasa Perpustakaan Referensi Fe UNDIP Tahun 2011, 2011.

Nurfitriana, Wirda, 2016. Pengaruh Kualitas Layanan Perpustakaan Terhadap Minat Baca Mahasiswa UIN Walisongo Semarang, 2016.

Rahim Sukma. 2022. Pengaruh Kualitas Pelayanan Perpustakaan Terhadap Kunjungan Siswa Di Smp Dharma Loka Pekanbaru. (Doctoral dissertation, Universtas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau)

Sari Nurkumala dan Tri Wahyu Hari Murtinigsih.2013. “Pelaksanaan Fungsi Rekreatif Pada Layanan Ruang Belajar Modern dalam Meningkatkan Minat Kunjung Pemustaka di Perpustakaan Provinsi Jawa Tengahâ€, Jurnal Ilmu Perpustakaan, (Vol. 2, No. 4, Tahun 2013).

Sugijanto, dan yuni indarti.2009. Cara praktis mengelola perpustakaan, Surakarta : Era Adicitra Intermedia, 2009

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung : Alfabeta.

Suwarno, Wiji.2007. Dasar-Dasar Ilmu Pengatahuan sebuah Pendekatan Praktis. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2007.

Downloads

Additional Files

Published

2025-02-06

How to Cite

Armansyah, K., Hardiansyah, H., & Najwa, L. (2025). The Effect of Library Service Quality Management on Increasing Student Visits at SMAN 1 Taliwang Sumbawa Barat. Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 13(1), 8–12. https://doi.org/10.33394/vis.v13i1.12641

Issue

Section

Articles

Citation Check