Implementasi Pelatihan Bilal Jenazah Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 3 Karang Raja
DOI:
https://doi.org/10.33394/vis.v12i2.16960Abstract
Abstract: This study aims to analyze the implementation of bilal jenazah (funeral prayer leader) training in Islamic Education (PAI) learning at SMP Negeri 3 Karang Raja. The research uses a qualitative approach with a case study method. Data collection techniques include observation, in-depth interviews with PAI teachers and students, as well as documentation of religious activities. Data analysis techniques involve data collection, data presentation, verification, and drawing conclusions. Data validity was checked through triangulation. The results and discussion indicate that bilal jenazah training was carried out systematically and integrated into PAI learning using a practice-based approach. Activities included simulations of funeral prayer recitation, understanding Islamic jurisprudence (fiqh) on death, and instilling the values of fardhu kifayah (collective religious obligations). This training has proven effective in improving students’ understanding of the material, fostering empathy, and shaping religious character. The program also received positive responses from students and was supported by collaboration among teachers, the school, and community leaders. The findings indicate that bilal jenazah training is a contextual and effective teaching strategy for strengthening Islamic values in education.
Keywords: Bilal Jenazah Training, Implementation, Islamic Education Learning
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis tentang implementasi pelatihan bilal jenazah dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 3 Karang Raja. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Teknik pengumpulan data meliputi observasi, wawancara mendalam dengan guru PAI dan peserta didik, serta dokumentasi kegiatan keagamaan. Teknik analisis data melalui pengumpulan data, penyajian data, verifikasi dan penarikan kesimpulan. Teknik pemeriksaan keabsahan data melalui triangulasi. Berdasarkan hasil dan pembahasan menunjukkan bahwa pelatihan bilal jenazah dilaksanakan secara sistematis dan terintegrasi dalam pembelajaran PAI dengan pendekatan berbasis praktik. Kegiatan ini mencakup simulasi pembacaan doa jenazah, pemahaman fiqih kematian, dan penanaman nilai fardhu kifayah. Pelatihan ini terbukti mampu meningkatkan pemahaman siswa terhadap materi, menumbuhkan rasa empati, dan membentuk karakter religius. Program ini juga mendapatkan respon positif dari siswa dan didukung oleh kolaborasi antara guru, sekolah, serta tokoh masyarakat. Hasil penelitian ini mengindikasikan bahwa pelatihan bilal jenazah merupakan strategi pembelajaran yang kontekstual dan efektif untuk memperkuat nilai-nilai keislaman dalam dunia pendidikan.
Kata Kunci: Implementasi, Pelaltihan Bilal Jenazah, Pembelajaran PAI
References
Al-Afghani, M. (2019). Pendidikan agama Islam berbasis praktik dalam membentuk karakter siswa. Ar-Ruzz Media.
Annur, S., Ibrahim, I., Khotima, U., & Marlina, L. (2024). Analisis Kebutuhan Sarana dan Prasarana Pendidikan di SMP Negeri 11 Palembang. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(4), 4748–4762.
Anwar, M. (2020). Strategi Dakwah di Era Digital: Peluang dan Tantangan. Kencana.
Aziz, M. A. (2021). Pengembangan modul PAI berbasis proyek pada materi ibadah praktis untuk siswa SMP. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 18(2), 210–222.
Fadilah, N. (2020). Strategi pembelajaran Pendidikan Agama Islam berbasis praktik. Deepublish.
Hartatiana, H., Annur, S., & Firmansyah, A. (2022). Implementasi Manajemen Pendidikan Karakter Religius melalui Kegiatan Ekstrakurikuler dan Pembiasaan Keagamaan. STUDIA MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 17–36.
Hasan, S. (2019). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam. Remaja Rosdakarya.
Hidayat, A. (2023). Media sosial sebagai sarana efektif dakwah remaja di era digital. Deepublish.
Hidayat, R. (n.d.). Pembelajaran PAI Berbasis Pengalaman di Sekolah Menengah. *Jurnal Pendidikan Agama Islam*, 9(2), 115–129.
Ibrahim, Aulia, D. R., & Setyaningsih, K. (2022). GAYA KEPEMIMPINAN DEMOKTRATIS KEPALA SEKOLAH. Produ: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 11–21.
Ibrahim, I., Mustika, A., Marlina, L., & Alfiyanto, A. (2022). Pelaksanaan Bimbingan Konseling dalam Membentuk Kecerdasan Spiritual Siswa. Edumaspul-Jurnal Pendidikan, 6(1), 321–327.
Ibrahim, I., Zainuri, A., Hidayat, H., Zulkipli, Z., & Noviana, R. (2021). Kinerja Pegawai Tata Usaha Pada Masa Pandemi Covid-19. Jambura Journal of Educational Management, 2(September), 137–146. https://doi.org/10.37411/jjem.v2i2.997
Ismail, I., & Fauzan, M. (2022). Penguatan karakter religius siswa melalui pembelajaran praktik keagamaan. Jurnal Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 115–127.
Jazuli, M., & Nasution, A. Y. (2020). Pelatihan pemulasaraan jenazah bagi siswa/i MTs Insan Madani Desa Tegallega Kecamatan Cigudeg, Kabupaten Bogor. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat – Aphelion, 1(1), 119–129.
Khairunnisa, R., & Nurjaman, A. (2022). Peran kolaboratif antara guru dan tokoh agama dalam penguatan nilai-nilai karakter Islami siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 78–89.
Lexy J. Moleong. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT remaja RosdaKarya.
Makhisoh, I., & Hasbullah, A. R. (2023). Pelatihan pengurusan jenazah bagi siswa Madrasah Aliyah Negeri 3 Jombang. Ngabekti: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 55–63.
Miles, & Huberman. (2014). Analisis Data Kualitatif. UI Press.
Muhaimin. (2020). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Rajawali Pers.
Munifah, M., & Rijal, M. (2022). Pengembangan modul ajar berbasis projek pada mata pelajaran PAI untuk pembentukan karakter religius siswa. Jurnal Edukasia Islamika, 7(1), 45–58.
Rahmawati, A., & Yusran, M. (2020). Tantangan Pembelajaran Agama Islam di Era Digital. Jurnal Komunikasi Islam, 10(1), 55–70.
Rohmana, I. A. (2023). Peningkatan pemahaman fiqih jenazah melalui kegiatan praktik pengurusan jenazah di SMP Islam Terpadu Darul Falah Kabupaten Tasikmalaya. Jurnal Al-Khidmat: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 73–80.
Rohmat, A., & Fauziah, N. (2023). Efektivitas praktik langsung dalam pembelajaran fiqih terhadap peningkatan kepercayaan diri siswa. Jurnal Pendidikan Islam Aktual, 5(2), 89–98.
Saepudin, U., & Fadilah, N. (2022). Penguatan nilai-nilai keislaman melalui pembelajaran praktik fiqih jenazah di sekolah. Jurnal Pendidikan Islam Terpadu, 6(2), 211–220.
Subarjah, H., & Fauziah, H. (2021). Implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran PAI berbasis praktik. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 105–118.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Sulaiman, A. (2018). Pendidikan agama yang membumi: Teori dan praktik kontekstual dalam kelas. Pustaka Setia.
Susanto, H. (2019). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Islam. Deepublish.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Â