IMPLEMENTASI KETERAMPILAN PERENCANAAN AKADEMIK DALAM KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH
DOI:
https://doi.org/10.33394/vis.v9i2.4816Abstract
Abstract: The Principal's Leadership function must be placed proportionally according to his capacity. Self improvement from a leader has a broad meaning in the implementation of academic planning which is required to be able to carry out his responsibilities properly and correctly. So that it can improve teacher performance in the teaching and learning process, where the effectiveness of leadership if applied by a leader will be able to create an effective and efficient teaching and learning process. The formulation of the problem in this research is "Is There a Relationship between the Implementation of Academic Planning Skills in Principal Leadership. This type of research is descriptive quantitative with questionnaire data collection method on variable X and documentation on variable Y as the main method, interview method as a complementary method. The population in this study were the teachers at SMPN 3 Gangga with 16 teachers. The results of this study indicate that the principal's academic planning has a relationship with teacher performance. The conclusion that can be obtained in this study is "there is a relationship between the implementation of the principal's academic planning in the principal's leadership.
Keywords: Implementation, Planning, Academic, Leadership
Abstrak: Fungsi Leadership Kepala Sekolah harus diletakkan secara proporsional sesuai dengan kapasitasnya. Self improvement dari seorang pemimpin memiliki makna yang luas Dalam Implementasi Perencanaan Akademik yang disyaratkan untuk dapat mengemban tanggung jawabnya dengan baik dan benar. Sehingga dapat meningkatkan kinerja guru di dalam proses belajar mengajar, dimana keefektifan kepemimpinan kalau diterapkan oleh seorang pemimpin akan mampu menciptakan proses belajar mengajar yang efektif dan efisien. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah “Apakah Ada Hubungan Implementasi Keterampilan Perencanaan Akademik dalam Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jenis penelitian ini adalah Kuantitatif deskriptif dengan metode pengumpulan data angket pada variabel X dan dokumentasi pada variabel Y sebagai metode pokok, metode wawancara sebagai metode pelengkap. yang menjadi populasi dalam penelitian ini adalah seluruh guru PNS di SMPN 3 Gangga dengan jumlah guru 16 orang, dari hasil penelitian ini menunjukkan perencanaan akademik kepala sekolah ada hubungan dengan kinerja guru. Kesimpulan yang dapat diperoleh dalam penelitian ini adalah “Adanya Hubungan antara Implementasi Perencanaan Akademik Kepala Sekolah dalam Kepemimpinan Kepala Sekolah.
Kata Kunci : Implementasi, Perencanaan, Akademik, Kepemimpinan
References
Amirhasibuan.2012 :11. http/Pengaruh Keterampilan Manajerial Kepala Sekolah (Online) Diakses Tanggal 15 November 2015 Pukul 9:47pm Ali Imron, 2012. Supervisi Pembelajaran Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara. B.Uno Hamzah, 2012. Teori Kinerja dan Pengukurannya. Jakarta: PT Bumi Aksara. Fathurrohman pupuh dan AA Suryana.2011.Supervisi Pendidikan dalam Pengembangan Proses Pengajaran, (Bandung:PT.Refika Aditama). Ivor K. Devies, Pengelolaan Belajar, (Jakarta:PT.Rajawali Press,1987),h.35-36. Mulyasa. (2003). Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: Rosda Karya. Mulyasa. (2007). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. R.Ibrahim, & Nana Syaodih S, (2010). Perencanaan Pengajaran. Jakarta:Rineka Cipta. R.Ibrahim, Nana Syaodih S, (2010). Perencanaan Pengajaran. Jakarta:Rineka Cipta, cet- 3. Suharsimi, A. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan dan Praktek.Jakarta: PT Rineka Cipta. Suharsimi, A. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan dan Praktek.Jakarta: PT Bina Aksara. Sugiyono, 2006. Metodologi Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: CV Alfabeta. Sugiyono, 2014. Metodologi Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: CV Alfabeta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Â