ANALISIS MANFAAT PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DALAM MENINGKATKAN PRESTASI SISWA
DOI:
https://doi.org/10.33394/vis.v10i2.6156Abstract
Abstract: In this study, analyzing the process of providing education in Indonesia is currently mostly done online or TMT (Limited Face-to-face). The various means of communication needed in learning can finally be used optimally to continue to provide a meaningful learning experience for students. This causes an increase in the intensity of the use of social media among students. This is used as an opportunity to take advantage of social media as a medium for learning Indonesian during the current pandemic. Therefore, this study aims to describe the utilization plan, how to use it, and the challenges of using social media as a learning medium. The plan to use social media as a learning medium is carried out in stages (a) determining learning objectives, (b) preparing learning materials, and (c) planning assessment instruments. How to use social media as a medium for learning Indonesian can be done by giving structured assignments through activities (a) producing videos, images, or infographics. Utilizing social media as a learning medium, educators must prepare themselves to be technology literate and must continue to improve their abilities and skills creatively and innovatively in accordance with technological and communication developments in order to present learning that is in accordance with the characteristics of millennial students and in supporting student achievement.
Keywords: Learning Media, Social Media, Student Achievement
Abstrak: Pada penelitian ini menganalisis proses penyelenggaraan pendidikan di Indonesia saat ini banyak dilakukan secara daringatau TMT (Tatap Muka Terbatas). Berbagai sarana komunikasi yang diperlukan dalam pembelajaran akhirnya dapat dimanfaatkan secara optimal untuk tetap memberikan pengalaman belajar yang bermakna bagi Siswa.Hal tersebut menyebabkan meningkatnya intensitas penggunaan media sosial di kalangan Siswa.Hal ini dijadikan sebagai peluang untuk memanfaatkan media sosial sebagai media pembelajaran Bahasa Indonesia di masa pandemi saat ini. Oleh sebab itu, penelitian ini bertujuan untuk memaparkan rencana pemanfaatan, cara pemanfaatan, serta tantangan pemanfaatan media sosial sebagai media pembelajaran. Rencana pemanfaatan media sosial sebagai media pembelajaran dilakukan dengan tahap (a) menentukan tujuan pembelajaran, (b) menyiapkan materi pembelajaran, serta (c) merencanakan instrumen penilaian. Cara pemanfaatan media sosial sebagai media pembelajaran Bahasa Indonesia dapat dilakukan dengan pemberian tugas terstruktur melalui kegiatan (a) berkarya menghasilkan video, gambar, atau infografik.Pemanfaatan media sosial sebagai media pembelajaran, pendidik harus menyiapkan diri untuk mau ‘melek’ teknologi serta harus terus meningkatkan kemampuan dan keterampilannya secara kreatif dan inovatif sesuai dengan perkembangan teknologi dan komunikasi agar dapat menyajikan pembelajaran yang sesuai dengan karakteristik siswa milenial dan dalam mendukung prestasi siswa.
Kata Kunci :Media Pembelajaran, Media Sosial, Prestasi Siswa
References
Ainiyah, N. (2018). Remaja Millenial dan Media Sosial: Media Sosial sebagai Media Informasi Pendidikan bagi Remaja Millenial. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(2), 221–236.
Aliyah, V. N., Chamalah, E., & Arsanti, M. (2018).Keterampilan Menulis Poster dengan Model Pembelajaran Kontekstual dan Media Gambar Bertema Iklan Layanan Masyarakat. Kembara, 4(1), 94–106.
Arifin, S. (2019).Desain Pembelajaran & Penyusunan RPS Pendidikan Tinggi Capaian & Materi Pembelajaran.
Assidik, G. K. (2018). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Berbasis Literasi Digital yang Interaktif dan Kekinian. Seminar Nasional SAGA Universitas Ahmad Dahlan, 242–246.
Barni, M. (2019).Tantangan Pendidik di Era Millennial. Transformatif, 3(1), 99–116.
Hamzah, A. (2015).Pola Penggunaan Situs Jejaring Sosial sebagai Media Pembelajaran untuk Siswa. Teknoin, 21(4), 167–177.
Kamhar, M. Y., & Lestari, E. (2019).Pemanfaatan Sosial Media Youtube sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. INTELIGENSI: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 1–7
Kemdikbud, P. (2020). SE Mendikbud: Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalamMasa Darurat Penyebaran Covid-19.
Mujianto, G., & Pangesti, F. (2019).Penerapan Model Sinektetik Berbantuan LKPD dalam Pembelajaran Menulis Cerpen Kelas IX MTs. Muhammadiyah 1 Malang. In KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya (Vol. 5, Issue 1).
Munadi, Y. (2013). Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta Selatan: Referensi (GP Press Group).
Nurgiantoro, B. (2013). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE.
Oktavia, Y., & Hulu, F. (2017).Pengaruh Metode Quantum Learning Berbasis Media Interaktif terhadap Prestasi Belajar. Kembara, 3, 255–269.
Pakpahan, R., & Fitriani, Y. (2020).Analisa Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Jarak Jauh di Tengah Pandemi Virus Corona COVID-19.JISAMAR (Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Researh), 4(2), 30–36.
Prodi, T. P. (2018).Penyusunan Kurikulum KKNI Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Unisda Lamongan.
Sari, I. D., Sukowiyono, & Djatmika, E. T. (2018).Pengaruh Media Sosial terhadap Keterampilan Sosial Murid. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(1), 1446–1450.
Selwyn, N. (2009). Faceworking: exploring students’ education-related use of Facebook. Learning Media and Technology, 34, 157–174.
Ulfah, A. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Untuk Pembelajaran Menulis Teks Cerpen. Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 4(1), 1–18.
Ulfah, A. (2019). Teaching Material Development of Bahasa Indonesia Course as a Way to Develop the Lectures’ Professional Development.KnE Social Sciences, 3(10), 532. https://doi.org/https://doi.org/10.18502/kss.v3i10.3942
Wahyono, P., Husamah, H., & Budi, A. S. (2020). Guru Profesional di Masa Pandemi COVID-19: Review Implementasi, Tantangan, dan Solusi Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 1(1), 51–65.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Â