KURIKULUM PROTOTIPE PENDIDIKAN PARADIGMA MASA DEPAN
DOI:
https://doi.org/10.33394/vis.v10i2.6157Abstract
Abstract: At the end of the odd semester or the beginning of the even semester of 2022, education implementers, school managers and especially teachers are shocked by the implementation of a new curriculum, namely the prototype curriculum. The purpose of this journal is to conceptually describe a prototype curriculum that will be implemented in the 2022/2023 school year. This type of research is a type of literature study with a descriptive method. The aim is to describe the results of the literature findings taken from articles, web, YouTube streaming related to the topics discussed. The results of the study indicate that in preparing for the conditions of the times, education must continue to move dynamically, prioritizing a proactive attitude in dealing with progressive and transformative change. The prototype curriculum is one of the efforts to transform education in Indonesia. The direction of prototype curriculum development has a distinctive feature that supports learning recovery efforts.
Keywords: Prototype Curriculum, Future Paradigm EducationAbstrak: Pada akhir semester gasal atau awal semester genap tahun 2022 ini, para pelaksana pendidikan, pengelola sekolah dan terlebih khususnya para guru dihebohkan dengan akan diterapkannya kurikulum baru, yaitu kurikulum prototipe. Tujuan jurnal ini untuk mendeskripsikan secara konseptual kurikulum prototipe yang akan diterapkan pada tahun ajaran 2022/2023. Jenis penelitian ini adalah jenis penelitian studi pustaka dengan metode deskriptif. Tujuannya untukmendeskripsikan hasil temuan pustaka yang diambil dari artikel, web, steamingyoutube terkait dengan topik yang dibahas. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dalam mempersiapkan kondisi zaman, maka pendidikan harus terus bergerak secara dinamis mengedepankan sikap proaktif dalam menghadapi perubahan secara progresif dan transformatif ada beberapa hal yang perlu diperhatikan. Kurikulum prototipe merupakan salah satu upaya transformasi pendidikan di Indonesia. Arah pengembangan kurikulum prototipe memiliki khas yang menjadi pendukung dalam upaya pemulihan belajar.
Kata Kunci: Kurikulum Prototipe, Pendidikan Paradigma Masa DepanReferences
Denda, Suryadien, dkk. (2022). Rencana Implementasi Kurikulum Prototipe Pada Masa Pandemi Covid-19 di Indonesia. Jurnal PGMI UNIGA, 1 (1), 30
Eri Sutrisno. (2021). Mengenal dan Menjadi Sekolah Penggerak. Indonesia.Go.Id.
Faiz, A., & Faridah. (2022). Program Guru Penggerak sebagai Sumber Belajar. Konstruktivisme : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 14(1), 82–88.
Faiz, A., & Kurniawaty, I. (2020). Konsep Merdeka Belajar Pendidikan Indonesia dalam Perspektif Filsafat Progresivisme. Konstruktivisme : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran.
Faiz, A., & Soleh, B. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal. JINoP (Jurnal Inovasi)
Fajar Pendidikan. (2021). Apa itu Kurikulum Prototipe? Ini Penjelasan Lengkapnya. Fajarpendidikan.Co.Id.
Kemendikbud. (2021). 6 Ciri Pelajar Pancasila yang Cerdas dan Berkarakter. Ditsmp.Kemdikbud.Go.Id.
Margaretha P.N, & Konten, Y. P. (2021). Scratch Sebagai Problem Solving Computational Thinking dalam Kurikulum Prototipe. Jurnal In Create (Inovasi Dan Kreasi Dalam Teknologi Informasi) Program Studi Informatika – Univ. Nusa Nipa Maumere, 8.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, Konsideran Menimbang., (2003).
Atiek Rachmawati, S.S, Menguak Paradigma Baru Kurikulum Prototipe (2022) oleh HUMAS UNS | Feb 17, 2022 15:13 | Berita Terkini, Opini. diakses pada 25 Mei 2022
(https://www.amongguru.com/kurikulum-prototipe-pengertian-karakteristik-dan-strategi-pengembangan/) diakses pada 25 Mei 2022.
https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/2410 diakses pada 25 Mei 2022
https://www.ainamulyana.info/2021/12/kurikulum-prototipe-2022-kurikulum.html. diakses pada 28 Mei 2022
https://doi.org/https://doi.org/10.35457/konstruk.v12i2.973 diakses pada 28 Mei 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Â