Model Kepemimpinan Kepala Sekolah Sebagai Manajer Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMKN 1 Jember
DOI:
https://doi.org/10.33394/vis.v12i1.9276Abstract
Abstract: This article is entitled leadership model of school principals as managers in improving the quality of education at SMKN 1 Jember. The problem that occurs is regarding the leadership of the school principal as a manager who uses a collaboration system. This method uses qualitative methods. The informant in this research is the Head of Curriculum. Data collection techniques use interview observation and documentation methods. The data analysis technique in this research uses data reduction, data presentation, verification and data validity. The research results show that the school principal in his leadership uses a collaboration model where decisions must be made with mutual agreement. Educational leadership can begin by understanding that education is one of the important pillars of development and society in this country. School principals as managers have a very important role in improving the quality of education and organization in schools. In every organization, humans are the main factor that is very important when humans enter the world of organizations, that is the beginning of human behavior in the organization. One of the active organizations/communities besides OSIS is a community that teaches students literacy, namely Angkringan Bu As (Fun Books).
Keywords: Leadership, Managers, Quality Of Education
Abstrak: Artikel ini berjudul model kepemimpinan kepala sekolah sebagai manajer dalam meningkatkan mutu pendidikan di SMKN 1 Jember. Adapun permasalahan yang terjadi yaitu mengenai kepemimpinan kepala sekolah sebagai manajer yang menggunakan sistem kolaborasi. Dalam metode ini menggunakan metode kualitatif. Informan dalam penelitian ini yaitu Waka kurikulum. Teknik pengumpulan data melalui metode observasi wawancara dan dokumentasi. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan reduksi data, penyajian data, verifikasi, dan keabsahan data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kepala sekolah dalam kepemimpinannya menggunakan model kolaborasi yang mana dalam mengambil keputusan harus dengan persetujuan bersama. Kepemimpinan pendidikan dapat dimulai dengan memahami bahwa pendidikan merupakan salah satu pilar yang penting pembangunan dan masyarakat di negara ini. Kepala sekolah sebagai manajer memiliki peran yang sangat penting dalam meningkatkan mutu pendidikan dan organisasi di sekolah. Dalam setiap organisasi manusia merupakan faktor utama yang sangat penting ketika manusia memasuki dunia organisasi maka itulah awal perilaku manusia yang berada dalam organisasi. Salah satu organisasi/komunitas yang aktif selain OSIS adalah komunitas yang mengajarkan siswa dalam berliterasi yaitu Angkringan Bu As (Buku Asik).
Kata Kunci : Kepemimpinan, Manajer, Mutu Pendidikan
References
Azhar Sophia (2016) Kepemimpinan Kepala Sekolah Efektif (Perspektif Pendidikan Islam), Journal-uin alauddin.ac.id. Volume V, Nomor 1, januari-juni 2016, h. 129
Depdiknas (2000). Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah : Konsep dan Pelaksanaan. Jakarta: Depdiknas
Ekosiswoyo, Rasdi (2016) "Kepemimpinan kepala sekolah yang efektif kunci pencapaian kualitas pendidikan." Jurnal Ilmu Pendidikan 14.2 (2016)
Fitriyani Fitriyani (2019) Konsep Organisasi Pendidikan dalam Pemberdayaan Sekolah El-Ghiroh: Jurnal Studi Keislaman.
Moleong, L. J. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosda Karya.
Murniyati, Tk, Fadilah Fadlilah, And Samsul Huda. Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa di SMP Negeri 30 Muaro Jambi. Diss. UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi, 2019.
Mulyasa,E.( 2012). Manajemen Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah, Jakarta : Bumi Aksara.
Munawir Muhammad, Pohan (2018) "Kepala Sekolah Sebagai Manajer Dan Pemimpin Pendidikan." ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam.
Rahmawati, Ike Kusdyah. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: CV. Andi Offset.
Rivai Veithzal dan Deddy Mulyadi (2012) Kepemimpinan dan Perilaku Organisasi, (Jakarta: Rajawali)
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Â