PENGARUH KEDISIPLINAN GURU TERHADAP MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK DI SMP NEGERI 1 JEREWEH
DOI:
https://doi.org/10.33394/vis.v11i2.9280Abstract
Abstract: This research aims to determine the influence of teacher discipline on students' learning motivation at SMPN 1 Jereweh. The type of research used in this research is quantitative descriptive. This research was carried out from April to May 2023 in class VIII at SMP Negeri 1 Jereweh, West Sumbawa Regency, for the 2022/2023 academic year. The population in this study were all class VIII students. The sample used in this research was class VIII D. The data collection technique was administering teacher discipline and student motivation questionnaires, interviews with school principals and subject teachers, and documentation. The data analysis technique was carried out using four grading scales for answers: very good was given a score of 4, good was given a score of 3, less good was given a score of 2, and not good was given a score of 1. The results of the research found that teacher discipline was influenced in learning activities in the excellent category, with a score of 50.1%. Students learning motivation is in a suitable category. The discipline of teachers at SMPN 1 Jereweh in student learning activities is suitable. Students' learning motivation, which is influenced by internal and external factors, is in the excellent category.
Keywords: Teacher Discipline, Learning Motivation
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kedisiplinan guru terhadap motivasi belajar peserta didik di SMPN 1 Jereweh. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif. Penelitian ini dilaksanakan dari Bulan April sampai Bulan Mei 2023 pada kelas VIII di SMP Negeri 1 Jereweh Kabupaten Sumbawa Barat Tahun Pelajaran 2022/2023. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII. Sampel yang di gunakan dalam penelitan ini adalah kelas VIII D. Teknik pengumpulan data yang digunakan melalui pemberian angket kedisiplinan guru dan motivasi peserta didik, wawancara dengan kepala sekolah dan guru mata pelajaran, dan dokumentasi. Teknik analisis data dilakukan dengan menggunakan 4 skala pemberian nilai dilakukan untuk jawaban sangat baik diberi nilai 4, baik diberi nilai 3, kurang baik diberi nilai 2, dan tidak baik diberi nilai 1. Hasil penelitian ditemukan adanya pengaruh kedisiplinan guru dalam kegiatan pembelajaran kategori baik dengan skor 50,1%. Motivasi belajar peserta didik masuk kategori baik. Dapat disimpulkan kedisiplinan guru di SMPN 1 Jereweh dalam kegiatan pembelajaran terhadap peserta didik masuk kategori baik. Motivasi belajar peserta didik yang dipengaruhi faktor internal dan eksternal masuk kategori baik.
Kata Kunci: Kedisipilinan Guru, Motivasi Belajar
References
Afian, T., Saputra, Rizka Donny Agung, & Iji, E. D. (2023). Penguatan Kemampuan Menulis Karya Ilmiah Sekolah Mitra Melalui Program Klinik Penelitian Berbasis Pemberdayaan Lokal. Lumbung Inovasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. https://journal-center.litpam.com/index.php/linov/article/view/1097/769
Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1), 21–33. https://doi.org/https://doi.org/10.24176/jpp.v2i1.4312
Aminatussaadah, Hanafi, M. D., & Maryani, S. (2020). Pengaruh Kedisiplinan Siswa terhadap Hasil Belajar Fisika di Kelas X. Edutainment : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kependidikan, 8(2), 121–130. https://doi.org/https://doi.org/10.35438/e.v8i2.323
Anggraini, I. S. (2011). Motivasi Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Berpengaruh: Sebuah Kajian Pada Interaksi Pembelajaran Mahasiswa. Jurnal Mahasiswa, 1(2), 100–109. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/PE/article/view/39/37
Arianti. (2018). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.181
Djarwo, C. F. (2020). Analisis Faktor Internal Dan Eksternal Terhadap Motivasi Belajar. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 7(1), 2355–6358.
Farida, N. (2022). Fungsi dan Aplikasi Motivasi dalam Pembelajaran. Education and Learning Journal, 2(2), 118. https://doi.org/10.33096/eljour.v2i2.133
Febriyanto, B., Patimah, D. S., Rahayu, A. P., & Masitoh, E. I. (2020). Pendidikan Karakter Dan Nilai Kedisiplinan Peserta Didik Di Sekolah. Jurnal Elementaria Edukasia, 3(1), 75–81. https://doi.org/10.31949/jee.v3i1.2107
Harmilasari, D., & Munggaran, C. (2020). Evaluasi Kepuasan Pengguna Portal Berita Menggunakan Usability Metric. Jurnal Ilmiah Komputasi, 19(3), 293–300. https://doi.org/10.32409/jikstik.19.3.23
Isrokatun, I., Yulianti, U., & Nurfitriyana, Y. (2022). Analisis Profesionalisme Guru dalam Pelaksanaan Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(1), 454–462. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1961
Julyanti, E., Rahma, I. F., Candra, O. D., & Nisah, H. (2021). Pengaruh Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama the Effect of Motivation on Student’S Learning Outcomes in First High School. 7(1), 2460–2593.
Mulyana, W. (2022). Kajian Asesmen dalam Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Biologi. In UIN Raden Intan Lampung.
Nuban, I., Triposa, R., & Arifianto, Y. A. (2021). Deskripsi Pemahaman Siswa terhadap Kedisiplinan sebagai Penanaman Nilai-Nilai Kristen. Angelion: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 2(2), 221–241. https://doi.org/10.38189/jan.v2i2.221
Octavia, S. A. (2020). Motivasi Belajar Dalam Perkembangan Remaja (1st ed.). Deepublish Publisher.
Ramadona, M., Anjani, A. R., & Putriani, R. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orangtua Terhadap Kedisiplinan Peserta Didik Di Smk Teknindo Jaya Depok. Research and Development Journal of Education, 6(2), 13. https://doi.org/10.30998/rdje.v6i2.4531
Risdiany, H. (2021). Pengembangan Profesionalisme Guru dalam Mewujudkan Kualitas Pendidikan di Indonesia. AL-HIKMAH : Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam, 3(2), 194–202. https://doi.org/https://doi.org/10.36378/al-hikmah.v3i2.1236
Rizkia, N. D., Jumanah, Sutoyo, M. A. H., Nolia, H., Fakhri, M., Bulutoding, L., Huda, N., Mahyuddin, M., Fahmi, A., Sari, R. P., Darmayasa, I. N., Murniati, S., Amruddin, Amalo, F., & Faizal, M. (2022). Metodologi Penelitian (S. Bahri (ed.); 1st ed.). Media Sains Indonesia.
Rofiq, A. (2018). Manajemen Konflik Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Guru (Studi Kebijakan Di SMP Al-Kautsar Tanjungpinang Kepulauan Riau). Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 76–97. https://doi.org/10.31538/ndh.v3i2.74
Saneba, V. H., Katuuk, D. A., Rotty, V. N. J., & Lengkong, J. S. J. (2021). Pendidikan Karakter dalam Upaya Mendisiplinkan Guru. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 10(1), 43–48. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/jbmp.v10i1.112128
Shaleh, M. (2016). Pengaruh Motivasi, Faktor Keluarga, Lingkungan Kampus Dan Aktif Berorganisasi Terhadap Prestasi Akademik. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 4(2), 109–141. https://doi.org/10.21580/phen.2014.4.2.122
Srinawati, R., & Achmad, F. (2020). Pengaruh Kedisiplinan Guru Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Di Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Labakkang. MOMENTUM : Jurnal Sosial Dan Keagamaan, 9(1), 121–149. https://doi.org/10.29062/mmt.v9i1.77
Sudirman, Kistiono, Akhsan, H., & Ariska, M. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian Pengetahuan, Sikap dan Keterampilan IPA Berbasis Berpikir Kritis pada Konsep Listrik Siswa SMP. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 7(1), 28–40. https://doi.org/10.36706/jipf.v7i1.10903
Sunadi, L. (2010). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Pemanfaatan Fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas Xi IPS Di SMA Muhammadiyah 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1–19.
Widyanto, I. P., & Wahyuni, E. T. (2020). Implementasi Perencanaan Pembelajaran. Satya Sastraharing, 04(02), 16–35. https://doi.org/https://doi.org/10.33363/satya-sastraharing.v4i2.607
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Â