PENGARUH KONSELING TEKNIK ASSERTIVE TERHADAP KECEMASAN SOSIAL SOSIAL PADA SISWA KELAS XI IPS DI SMA NEGERI 1 JANAPRIA
DOI:
https://doi.org/10.33394/vis.v11i2.9281Abstract
Abstract: the purpose to be achieved in this study is to know the effect of assertive counseling techniques on social anxiety in Class XI IPS students in SMAN 1 Janapria. The data collection method used is questionnaire as the main method, observation, interview and documentation as a complementary method by using the design of one group pre-test and post-desigen test. In this study the study population was 80 students and 6 students who had high levels of social anxiety. Sampling techniques used are purposive samples and for data analysis using the T-test formula. Based on the results of data analysis, obtained t-count value of 8.531 with T-table value at the level of signitifikansi 5% with db (N-1) = 5 of 2.571. Thus the value of t-count is greater than the T-table (8.531 > 2.571) so that it can be concluded that there is an effect of assertive counseling techniques on social anxiety in Class XI IPS students in SMAN 1 Janapria, then the results of this study were declared “signitifikanâ€.
Keywords: Assertive counseling techniques, social anxiety.
Abstrak: Tujuan yang ingin dicapai dalam penelitian ini adalah untuk mengetahmui pengaruh konseling teknik assertive terhadap kecemasan sosial pada siswa kelas XI IPS di SMAN 1 Janapria. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah angket sebagai metode pokok, observasi, wawancara dan dokumentasi sebagai metode pelengkap dengan menggunakan rancangan one group pre-test and post-tes desigen. Dalam penelitian ini populasi penelitian berjumlah 80 siswa dan 6 siswa yang memiliki kecemasan sosial tingkat tinggi. Teknik sampling yang digunakan adalah purposive sampel dan untuk analisis data menggunakan rumus t-test. Berdasarkan hasil analisis data, diperoleh nilai t-hitung sebesar 8,531 dengan nilai t-tabel pada taraf signitifikansi 5% dengan db (N-1) = 5 sebesar 2,571. Dengan demikian nilai t-hitung lebih besar dari pada t-tabel (8,531 > 2,571) sehingga dapat ditarik kesimpulan bahwa ada pengaruh konseling teknik assertive terhadap kecemasan sosial pada siswa kelas XI IPS di SMAN 1 Janapria, maka hasil penelitian ini dinyatakan “signitifikanâ€.
Kata Kunci: Konseling Teknik Assertive, kecemasan sosial.
References
Hartono.& Soedarmadji. (2015). Psikologi Konseling. Bandung :Kencana.
Http://repository.unj.ac.id/2187/6/11.%20BAB%20II.pdf (online). Diakses pada tanggal 15 April 2022.
Iis Juwariah. (2019). “Hubungan Assertivitas Dengan Kecemasan Sosial Pada Remajaâ€. Karya Ilmiah Muhamadiyah Tasikmalaya.
Khidayah, K. 2017. Hubungan konsep diri dengan kecemasan sosial pada siswa kelas 2 SMAN Tumpang. Skripsi.UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.
Mahmud & Sunarty. (2012) Mengenal Teknik-Teknik Bimbingan dan Konseling Makasar:Universita Negeri Makasar.
Mochamad, N. 2011. Strategi & Intervensi Konseling. Jakarta : Indeks.
Sriyekti & Moelono, F.M. dkk.(2019). Kecemasan Sosial. Bandung :CV Semiotika.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sukardi, K.D.2008. Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta : Renika Cipta.
Prayitno & Amti, E. 2004. Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta : Renika Cipta
Parfitra, Nugraha. 2018. Modul Strategi Layanan Responsif. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Yusuf. S. (2016). Konseling Individu Konsep Dsar dan Pendekatan. Bandung : PT Refika Aditama.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Â