Pendidikan Islam dan Perannya dalam Membentuk Karakter Mahasiswa
DOI:
https://doi.org/10.33394/vis.v12i1.9821Abstract
Abstract: This research discusses Islamic education and its role in shaping the character of students. The focus of this study is the students of the Islamic Education Study Program (MPI C) of the 2022 cohort at UIN Raden Fatah Palembang. The research is qualitative with a descriptive approach. Data collection methods include interviews, observations, and documentation. Data analysis techniques involve the stages of data collection, data presentation, verification, and drawing conclusions. To ensure the validity of the data, the researcher uses data triangulation, consisting of triangulation of time, methods, and sources. The results obtained indicate that the implementation of Islamic education and its role in shaping the character of students has been carried out effectively through various programs, including activities for the development of morals and personality, instilling Islamic values through learning, and character education activities for students. All these activities have a positive impact on developing the moral principles and ethics of students, as well as their ability to empathize, show compassion, and take social responsibility. They also contribute to helping students develop good personalities, grow, and prepare them to become morally upright individuals.
Keywords: Islamic Education, Character Formation
Abstrak: Penelitian ini membahas tentang pendidikan Islam dan perannya dalam membentuk karakter mahasiswa. Fokus penelitian ini yakni mahasiswa MPI C Angkatan 2022 UIN Raden Fatah Palembang. Jenis penelitian adalah kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Metode pengumpulan data melalui wawancara, observasi dan dokumentasi. Teknik analisis data melalui tahapan pengumpulan data, penyajian data dan verifikasi serta penarikan kesimpulan. Untuk memeriksa keabsahan data, maka peneliti menggunakan triangulasi data, yang terdiri dari triangulasi waktu, metode dan sumber. Hasil yang diperoleh bahwa pelaksanakan pendidikan Islam dan perannya dalam membentuk karakter mahasiswa sudah dilaksanakan dengan baik melalui beberapa program, diantaranya kegiatan pembentukan akhlak dan kepribadian, penanaman nilai-nilai keislaman melalui pembelajaran dan kegiatan pendidikan karakter bagi mahasiswa. Semua kegiatan itu memiliki dampak yang baik dalam mengembangkan prinsip-prinsip moral dan etika mahasiswa serta kemampuan mereka untuk berempati, berbelas kasih, dan tanggung jawab sosial, juga untuk membantu mahasiswa memiliki kepribadian yang baik, tumbuh dan mempersiapkan mereka menjadi mahasiswa yang bermoral.
Kata Kunci: Pendidikan Islam, Pembentukan Karakter
References
Afriantoni, A., & Ibrahim, I. (2015). Sekolah Gratis Dan Mutu Sekolah: Studi Kasus Di Sman 2 Babat Toman Musi Banyuasin Sumsel. Jurnal Dinamika Pendidikan, 8(1), 1. https://doi.org/10.33541/jdp.v8i1.108
Annur, S. (2018). Metodologi Penelitian Pendidikan. Noerfikri.
Choli, I. (n.d.). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Islam. Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Islam, 01, 1–17.
Daryanto. (2014). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Gava Media.
Hendriana, E. C., & Jacobus, A. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Melalui Kegiatan Pembiasaan Dan Keteladanan. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 1(2), 2477–5940. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v3i02.1952
Ibrahim, I., Solekha, M. N., Kanada, R., & ... (2023). Penerapan Kecerdasan Majemuk Dalam Pembelajaran. Lencana: Jurnal …, 1(4). https://ejurnal.politeknikpratama.ac.id/index.php/Lencana/article/view/2255
Ibrahim, Nabila, T., Rahmaliya, N., & Setyaningsi, K. (2023). Pelaksanaan Pembinaan Disiplin Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 2(3).
Idris, M. (2018). Pendidikan Karakter : Perspektif Islam dan Thomas Lickona. Ta’dibi : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, VII(1 September 2018). https://www.google.com/amp/s/m.liputan6.com/amp/2661828/kronologi-tawuran-bocah-sd-
Kusnoto, Y. (2017). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter pada Satuan Pendidikan. SOSIAL HORIZON: Jurnal Pendidikan Sosial, 4(2).
Moleong, L. J. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosda Karya.
Mustajib, M., Mutohar, P. M., & Fuadi, I. (2022). Manajemen Peserta Didik Dan Penguatan Karakter Religius Melalui Pembelajaran Kitab Kuning Studi MAN 3 Kandangan Kediri, Indonesia. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(2), 77–84. https://doi.org/10.19109/elidare.v8i2.13747
Mustaqim, M. (2015). Model Pendidikan Karakter Terintegrasi Pada Pembelajaran Di Pendidikan Dasar. Elementary, 3(1).
Napratilora, M., Mardiah, M., & Lisa, H. (2021). Peran Guru sebagai Teladan dalam Implementasi Nilai Pendidikan Karakter. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 34–47. https://doi.org/10.46963/alliqo.v6i1.349
Saiful, Yusliani, H., & Rosnidarwati. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter: Perspektif Al-Ghazali & Thomas Lickona Di Madrasah Ibtidaiyah Terpadu (MIT) Meunara Baro Kabupaten Aceh Besar. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 721–740. https://doi.org/10.30868/ei.v11i01.1900
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Suryani, I., & Sakban, W. (2022). Aplikasi akhlak manusia terhadap dirinya, Allah SWT., dan Rasulullah SAW. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 97–104. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/2832
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Â