Validitas Perangkat Pembelajaran Berbasis Model Kooperatif Tipe Student Facilitator and Explaining (SFAE) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.33394/j-lkf.v10i1.5606Keywords:
Perangkat Pembelajaran, Model Kooperatif tipe SFAE, Hasil BelajarAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kelayakan perangkat pembelajaran berbasis model kooperatif tipe Student Facilitator And Explaining (SFAE) untuk meningkatkan hasil belajar fisika peserta didik. Jenis penelitian yang digunakan adalah Research and Development (R&D) dengan desain model pengembangan berbasis 4D yang terdiri dari tahap pendefinisian (define), tahap perancangan (design), tahap pengembangan (develop) dan tahap penyebaran (disseminate). Produk yang dikembangkan dalam penelitian ini adalah silabus, RPP, bahan ajar, LKPD, dan instrumen tes hasil belajar. Kelayakan perangkat pembelajaran diperoleh dari penilaian lembar validasi oleh validator ahli yaitu dosen pendidikan fisika dan validator praktisi yaitu guru mata pelajaran fisika. Penilaian lembar validasi menghasilkan data kualitatif dan kuantitatif. Data kualitatif menghasilkan saran dan masukan yang digunakan sebagai acuan untuk memperbaiki perangkat pembelajaran yang dikembangkan. Sedangkan data kuantitatif diolah untuk mendapatkan nilai valditas dan reliabilitas. Data kuantitatif hasil validasi menunjukkan bahwa semua perangkat pembelajaran yang dikembangkan berada pada kategori sangat valid. Pengolahan data untuk reliabilitas menggunakan percentage of agreement (metode Borich). Nilai realibilitas semua perangkat pembelajaran yang divalidasi oleh validator berkategori reliabel, sehingga dapat disimpulkan bahwa perangkat pembelajaran layak digunakan dalam pembelajaran.
Validity of Learning Tools Based on Cooperative Models Type of Student Facilitator and Explaining (SFAE) to Improve Students' Physics Learning Outcomes
Abstract
This study aims to determine the feasibility of a cooperative model-based learning tools with the type of Student Facilitator And Explaining (SFAE) to improve students' physics learning outcomes. The type of research used is Research and Development (R&D) with a 4D-based development model design consisting of the definition stage, the design stage, the development stage and the dissemination stage. The products developed in this research are syllabus, lesson plans, teaching materials, LKPD, and learning outcomes test instruments. The feasibility of the learning tools was obtained from the assessment of the validation sheet by the expert validator, namely the physics education lecturer and the practitioner validator, namely the physics subject teacher. The validation sheet assessment produces qualitative and quantitative data. Qualitative data produces suggestions and inputs that are used as a reference to improve the learning tools developed. While the quantitative data is processed to get the value of validity and reliability. The quantitative data from the validation results show that all the learning tools developed are in the very valid category. Data processing for reliability uses the percentage of agreement (Borich method). The reliability value of all learning tools validated by the validator is categorized as reliable, so it can be concluded that the learning tools are suitable for use in learning.
References
Alsina, Ã., Ayllón, S., & Colomer, J. (2019). Validating the Narrative Reflection Assessment Rubric (NARRA) for reflective narratives in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44(1), 155–168.
Amir, M., Muris, M., & Arsyad, M. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pengalaman Pada Peserta Didik Kelas Xi Ipa SMA Negeri 9 Pinrang. Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika. 11(3):202 -213.
Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta:PT.Rineka Cipta.
Bastiar, A., Raehang, R., & Pairin, P. (2020). Model Pembelajaran Student Facilitator and Explaining dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Al-Qur’an Hadits Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Diniyah: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2): 61-68.
Bayuaji, P., Hikmahwati, H., & Rahayu, S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Facilitator And Explaining (SFAE) Dengan Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Fisika. Jurnal Pijar MIPA. 12 (1): 15-18.
Dwikoranto, Munasir, Setiani, R., Suyitno, Surasmi, W. A., Tresnaningsih, S., & Pramonoadi. (2020). Increasing the Potential of Student Science Process Skills Through Project Based Laboratory. Journal of Physics: Conference Series, 1569(4), 042066. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1569/4/042066
Kurniawan, I. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Metode Student Facilitator And Explaining Pada Standar Kompetensi Menjelaskan Dasar-Dasar Sinyal Video di SMK Negeri 5 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro. 1 (2):75-82.
Nugroho, I. R., & Ruwanto, B. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Media Sosial Instagram sebagai Sumber Belajar Mandiri Untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Fisika Siswa Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Fisika. 6(6):460-470.
Nurlina, N., Nurhayati, N., Arafah, K. 2015. Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas X SMA Negeri 2 Majane. Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika. 11(3): 245-250.
Pitriyanti, I., Zahra, R., Lisnawati, C. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Studen Facilitator And Explaining Terhadap Peningkatan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Ekonomi Akuntansi. 3 (2): 110-122.
Prahani, B. K., Suprapto, N., Rachmadiarti, F., Sholahuddin, A., Mahtari, S., SUYIDNO, & Siswanto, J. (2021). Online Scientific Creativity Learning (OSCL) in Science Education to Improve Students’ Scientific Creativity in Covid-19 Pandemic. Journal of Turkish Science Education, 18. http://www.tused.org/index.php/tused/article/view/1708
Rahmiati, R., Musdi, E., & Fauzi, A. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Mosharafa. 6(2):267-271.
Rista, K., Ariyanto, E.A. (2018). Pendidikan dan Motivasi Belajar Anak. Jurnal Abdi Karya. 1(2):139-140.
Saputra, I., Verawati, N. S. P., & Hikmawati, H. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Media Audiovisual Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Alat-Alat Optik. Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplkasi Pendidikan Fisika . 7(1):27-31.
Sahidu, C., Gunawan, G., Rokhmat, J., & Rahayu, S. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berorientasi Pada Kreativitas Calon Guru. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 4 (1): 1-6.
Sugiyono, S. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suprijono, A. (2010). Cooperatif Learning (Teori dan Aplikasi PAIKEM). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Supriyono, S., Setiawan, T. B., Trapsilasiwi, D. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model Student Facilitator And Explaining Setting Contextual Teaching And Learning (CTL) Pada Sub Pokok Bahasan Prisma Dan Limas Kelas VIII Semester Genap. Jurnal Pancaran Pendidikan. 3(2): 53-62.
Susdarwati, S., Sarwanto, S., & Cari, C. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis PBL Pada Materi Hukum Newton dan Penerapannya Kelas X SMAN 2 Mejayan. Jurnal Inkuiri. 5 (3): 1-11.
Widiawati, S., Hikmawati, H., & Wahyudi, W. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) Terhadap Hasil Belajar Fisika Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT). 24(1): 40-48.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with Lensa: Jurnal Kependidikan Fisika agree to the following terms:
- For all articles published in Lensa: Jurnal Kependidikan Fisika, copyright is retained by the authors. Authors give permission to the publisher to announce the work with conditions. When the manuscript is accepted for publication, the authors agree to automatic transfer of the publishing right to the publisher.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.