Manifestation of The Pancasila Student Profile Strengthening Project as A Meaningful Learning : A Case Study
DOI:
https://doi.org/10.33394/jp.v11i3.11702Kata Kunci:
Character Education, Meaningful Learning, Pancasila Student Profile Strengthening Project.Abstrak
Referensi
Abidin, Z. (2019). Analisis Pedagogi Content Knowledge Di Dalam Konteks Pendidikan Karakter: Sebuah Study Meta-Synthesis. Quagga : Jurnal Pendidikan Dan Biologi, 11(1), 34–42. https://doi.org/10.25134/quagga.v11i1.1512
Anggraini, D. L., Yulianti, M., Faizah, S. N., & Pandiangan, A. P. B. (2022). Peran Guru Dalam Mengembangan Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 1(3), 290–298. https://doi.org/10.58540/jipsi.v1i3.53
Creswell, J. W. (2010). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: PT Pustaka Pelajar.
Denzin, & Lincoln, Y. (1994). Hand Book of Qualitative Research. London: SAGE Publications Inc.
Dewi, M. R. (2022). Kelebihan dan kekurangan Project-based Learning untuk penguatan Profil Pelajar Pancasila Kurikulum Merdeka. Inovasi Kurikulum, 19(2), 213–226. https://doi.org/10.17509/jik.v19i2.44226
Fatah, A., Negeri, M. A., & Cilegon, K. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Atau Project Base Learning (PJBL) Melalui Poster Kreatif Dalam Pembelajaran Daring Materi Pemanasan Global Untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Ilmiah. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 3(2), 45–54.
Fitriya, Y., & Latif, A. (2022). Miskonsepsi Guru Terhadap Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Sultan Agung Ke-4, (November 2022), 139–150.
Fusch, P., Fusch, G. E., & Ness, L. R. (2018). Denzin’s Paradigm Shift: Revisiting Triangulation in Qualitative Research. Journal of Social Change, 10(1), 19–32. https://doi.org/10.5590/josc.2018.10.1.02
Hall, J. C., & Theriot, M. T. (2016). Developing Multicultural Awareness, Knowledge, and Skills: Diversity Training Makes a Difference? Multicultural Perspectives, 18(1), 35–41. https://doi.org/10.1080/15210960.2016.1125742
Hamzah, M. R., Mujiwati, Y., Khamdi, I. M., Usman, M. I., & Abidin, M. Z. (2022). Proyek Profil Pelajar Pancasila sebagai Penguatan Pendidikan Karakter pada Peserta Didik. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(04), 553–559. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i04.309
Hijran, M., & Fauzi, P. (2023). Proyek Profil Pelajar Pancasila terhadapt Karakter Pribadi Siswa di Kota Pangkalpinang. Jurnal Kewarganegaraan, 7(1), 796–804.
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622
Iskandar, S., Rosmana, P. S., Apriliani, D., Husna, M., Azahra, R., & Zahra, V. N. (2023). Kurikulum Merdeka Sebagai Upaya Mengatasi Learning Loss yang Terjadi di Indonesia. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 3558–3568.
Mery, M., Martono, M., Halidjah, S., & Hartoyo, A. (2022). Sinergi Peserta Didik dalam Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu, 6(5), 7840–7849. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3617
Mulyasa, H. E. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka. (A. Ulinnuha, Ed.). Jakarta Timur: PT Bumi Aksara.
Nahdiyah, U., Arifin, I., & Juharyanto, J. (2022). Pendidikan profil pelajar pancasila ditinjau dari konsep kurikulum merdeka. Seminar Nasional Manajemen Strategi Pengembangan Profil Pelajar Pancasila Pada Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Dan Pendidikan Dasar (Dikd As), (5), 1–8.
Nurunnada, H., Rati, A. K., Inwanti, S. N., Faturrohman, H., Murtini, T., & Kondang, E. V. (2023). Implementasi Model Problem Based Learning dalam Pembelajaran Matematika di Kelas V SD Pancasila. Jurnal Ilmiah Multidisipline, 1(11), 100–105.
Rachmawati, N., Marini, A., Nafiah, M., & Nurasiah, I. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Impelementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3613–3625. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2714
Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7174–7187. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3431
Safitri, A., Wulandari, D., & Herlambang, Y. T. (2022). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(4), 7076–7086. Retrieved from https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3274
Santoso, G., Damayanti, A., Murod, M., & Imawati, S. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka melalui Literasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Jurnal Pendidikan Transformatif. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra), 02(01), 84–90.
Savransky, M., & Lundy, C. (2022). After progress: Experiments in the revaluation of values. Sociological Review, 70(2), 217–231. https://doi.org/10.1177/00380261221084417
Ulandari, S., & Rapita, D. D. (2023). Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai Upaya Menguatkan Karakter Peserta Didik. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 8(2), 116–132. https://doi.org/10.21067/jmk.v8i2.8309
Winanti, K., Yuliyani, & Agoestanto, A. (2018). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) pada Kurikulum Merdeka di SD Nasima Kota Semarang. Jurnal Profesi Keguruan, 9(2), 121–128.
Zuhriyah, I. Y., Subandow, M., & Karyono, H. (2023). Pelaksanaan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Studi Di Sma Negeri 4 Probolinggo. PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengembangan Pembelajaran), 6(2), 319–328.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Citation Check
Lisensi
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).