Implementasi Model Pembelajaran Cerdas Berbahasa Indonesia Fonik (CBI FONIK) dalam Menstimulus Kemampuan Menyimak Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.33394/jp.v9i4.5480Keywords:
Language, Listening, CBI Phonics, Early Childhood.Abstract
This study aims to describe the implementation of the Indonesian Phonics Intelligent Learning Model (CBI FONIK) in Stimulating Early Childhood Listening Ability in Pelangi Alam Kindergarten, Ponorogo. This study used a qualitative descriptive method. Observation, interview, and documentation were used to collect the data. This study used observation to see the application of listening skills using the Indonesian Phonics Smart learning model (CBI FONIK). Interviews were addressed to the principal, teachers, and students in group A. The child's achievement card served as documentation. Data analysis in this study used the Miles and Huberman model. It was carried out using the stages of data reduction, data presentation, and verification/drawing conclusions. The results showed that the Smart Indonesian Phonics (CBI FONIK) learning model used the pre-phonic level with the single-story poster and song technique. Its application is not only done in the classroom but mainly in the school environment (nature). Most children can listen well and can say any words they hear.
References
Alviana, A., Suharyani, S., Rizka, M., & Herlina, H. (2022). Analisis Korelasi Kelas Orang Tua (Parenting) dengan Perkembangan Sosial Emosional Anak di Lembaga PAUD Mumtaz. Jurnal Paedagogy, 9(2), 276-281. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v9i2.4855
Doludea, A., & Nuraeni, L. (2018). Meningkatkan Keterampilan Menyimak Pada Anak Usia Dini 5-6 Tahun Dengan Metode Bercerita Melalui Wayang Kertas Di Tk Makedonia. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 1(1), 1-5.
Hadi, S. (2017). Pemeriksaan Keabsahan data penelitian kualitatif pada skripsi. Pemeriksaan Keabsahan Data Penelitian Kualitatif Pada Skripsi.
Indriastuti, F. (2016). Pengembangan Model Media Audio Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Teknodik, 73-73.
Isna, A. (2019). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Al Athfal: Jurnal Kajian Perkembangan Anak Dan Manajemen Pendidikan Usia Dini, 2(1), 62-69.
Jumiyanti, J., Syukri, M., & Lestari, S. Peningkatan Kemampuan Menyimak pada Anak Usia 4-5 Tahun di Paud Aisyiyah Melawi (Doctoral dissertation, Tanjungpura University).
Maghfirah, F. (2012). Pentingnya kemampuan menyimak pada anak usia dini. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 5(1), 11-16.
Nopriyanti, L. (2012). Peningkatan kemampuan membaca anak melalui metode fonik Di taman kanak-kanak Islam adzkia Bukittinggi. Jurnal Ilmiah Pesona PAUD, 1(1).
Putri, W. D., Nasirun, M., & Suprapti, A. (2017). Metode Cerdas Berbahasa Indonesia Fonik Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Pengembangan Bahasa. Jurnal Ilmiah Potensia, 2(2), 131-138.
Putri, S., Laily, N., & Amelasasih, P. (2021). Efektivitas metode fonik terhadap penurunan tingkat keterlambatan bicara anak usia 4-5 tahun. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 7(2), 171-184.
Qolbi, N. (2016). Evaluasi Penerapan Metode Pembelajaran Bahasa Cbifonik di TKIT Al Uswah Bangil Kabupaten Pasuruan.
Rahmawati, I. Y. (2016). CD Interaktif sebagai media pembelajaran berbahasa bagi anak usia dini di Ponorogo. JURNAL INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah Dan Sekolah Awal), 1(1).
Rahmawati, I. Y., Nurlianharkah, R., Hasanudin, C., & Fadlillah, M. (2021). Aktualisasi Whole Language sebagai Pendekatan Pembelajaran Bahasa pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Edutama, 8(2), 49-60.
Salamah, U., Agustin, M., & Romadona, N. F. (2018). Penggunaan metode cerdas berbahasa indonesia fonik (cbifonik) untuk melatih kemampuan membaca permulaan anak. Edukids: Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan, dan Pendidikan Anak Usia Dini, 15(1), 1-8.
Sari, I. K., Abdulah, M. H., & Pdi, M. Pengaruh Penggunaan Metode Brain Gym Terhadap Peningkatan Kemampuan Menyimak Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk Istan Balita Surabaya Surabaya.
Sasongko, D., Rizka, M., & Suharyani, S. (2022). Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Pendidikan Keluarga : Studi Peran Orangtua di PAUD Permata Bangsa Mataram. Jurnal Paedagogy, 9(1), 133-143. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v9i1.4463
Sudrajat, A. (2008). Pengertian pendekatan, strategi, metode, teknik, taktik, dan model pembelajaran. Online)(http://smacepiring. wordpress. com).
Wahyono, T., Mashar, R., & Rahmawati, I. Y. (2021). Kegemaran Menyimak Channel Kisah Islami Berdampak Positif pada Peningkatan Keterampilan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 9(2), 91-99.
Wulansari, B. Y. (2017). Model pembelajaran berbasis alam sebagai alternatif pengembangan karakter peduli lingkungan. Jurnal dimensi pendidikan dan pembelajaran, 5(2), 95-105.
Wulansari, B. Y., & Sugito, S. (2016). Pengembangan model pembelajaran berbasis alam untuk meningkatkan kualitas proses belajar anak usia dini. JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(1), 16-27.
Wahyuni, L. (2020). Mengembangkan Kemampuan Sosial Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Permainan Kartu Bergambar di TK Al Hamidy Mataram. Jurnal Paedagogy, 7(1), 43-51.
Yuan Nadila, A., Kristiana, D., & Setyowahyudi, R. (2022). Kegiatan Mozaik Untuk Menstimulus Kemampuan Anak Usia Dini Menggunakan Bahan Alam Berbasis 3R. Jurnal Ilmiah Potensia, 7(1), 1-8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).