Implementasi Metode Cantol Roudhoh Berbasis Modul Dalam Mengembangkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.33394/jp.v9i4.5654Keywords:
Cantol Roudhoh Method, Modul, Early Reading, Early Childhood.Abstract
This study aims to describe the Implementation of the Cantol Roudhoh method based on the module on developing early childhood reading skills at PAUD Kuncup Harapan. The method used in this study was a qualitative descriptive method with data collection techniques in the form of observation, interviews, and documentation. This study used source triangulation to make the data valid. The results showed that the Cantol Roudhoh method could affect reading ability in early childhood. It means the Cantol Roudhoh method in education can build children's excellence in learning to read early and can frame an exciting and fun learning environment.
References
Amalia, E. R. (2019). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Dengan Metode Bercerita.
Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).
BAPUSIPDA, J. (2016). Pedoman Pembudayaan Kegemaran Membaca. Bandung: BAPUSIPDA, JABAR.
Dewi, Y. A. S. (2019). Peningkatan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Metode Membaca Pada Permainan Kartu Kata. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 5(2), 208-216.
Edliaty, I. M. R. (2020). Peranan Metode Cantol Roudhoh Dalam Mengembangkan Kemampuan Literasi Pada Anak Usia Dini (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Fitri, U. (2020). Penggunaan Metode Cantol Roudhoh Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Usia Dini Kelompok A Di Ra Muslimat Nu 013 Islamiyah Ii Sedah. WISDOM: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 130-143.
Hadi, S. (2017). Pemeriksaan Keabsahan data penelitian kualitatif pada skripsi. Pemeriksaan Keabsahan Data Penelitian Kualitatif Pada Skripsi.
Hadini, N. (2017). Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Usia Dini melalui Kegiatan Permainan Kartu Kata di TK Al-Fauzan Desa Ciharashas Kecamatan Cilaku Kabupaten Cianjur. Empowerment: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Luar Sekolah, 6(1).
Irmawati, I., Nadar, W., & Pawitri, A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak dengan Metode Cantol Roudhoh. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III (pp. 56-65).
Isna, A. (2019). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Al Athfal: Jurnal Kajian Perkembangan Anak Dan Manajemen Pendidikan Usia Dini, 2(1), 62-69.
Kartika, G., Utami, M. S. S., & Utami, C. T. (2013). Pengaruh Metode Cantol Roudhoh Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak TK B Di Paud Terpadu Lab Belia Semarang. Prediksi, 2(1), 5.
Moleong, L. J. (2019). Moleong. Metode Penelitian Kualitatif.
Nahdi, K., & Yunitasari, D. (2019). Literasi Berbahasa Indonesia Usia Prasekolah Ancangan Metode Dia Tampan dalam Membaca Permulaan. Jumal Obsesi: Jumal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 446-453.
Nikolopoulou, K., Akriotou, D., & Gialamas, V. (2019). Early reading skills in english as a foreign language via ict in greece: early childhood student teachers’ perceptions. Early childhood education journal, 47(5), 597-606.
Nopitasari, H. (2021). Pengaruh Metode Cantol Roudhoh Terhadap Kemampuan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Dharma Wanita Kelutum Kecamatan Pino Raya Kabupaten Bengkulu Selatan (Doctoral dissertation, IAIN BENGKULU).
Nugrahani, F., & Hum, M. (2014). Metode penelitian kualitatif. Solo: Cakra Books, 1(1).
Nurhasanah Erna. Metode Membaca Cantol Roudhoh. Bandung : Lembaga Pendidikan Pra sekolah. 2018.
Nurmawati, A. D., Rahmawati, I. Y., & Wulansari, B. Y. (2020). Upaya Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Perpustakaan Huruf Abjad Pada Kelompok A Ra As Syafi’iyah Ponorogo. Jurnal EDUPEDIA Jurmas: Jurnal Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Ponorogo, 4(1), 1-11.
Pazeto, T. D. C. B., Dias, N. M., Gomes, C. M. A., & Seabra, A. G. (2020). Prediction of reading and writing in elementary education through early childhood education. Psicologia: Ciência e Profissão, 40.
Rahmawati, I. Y. (2016). CD Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Berbahasa Bagi Anak Usia Dini Di Ponorogo. JURNAL INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah Dan Sekolah Awal), 1(1).
Rahmawati, I. Y. (2020). Kelayakan Materi Komik Berbasis Kearifan Lokal Reog Ponorogo Sebagai Bahan Bacaan Kategori Membaca Permulaan Pada Pendidikan Anak Usia Dini. JURNAL AUDI Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak dan Media Informasi PAUD, 5(1).
Rahmawati, I. Y., Nurlianharkah, R., Hasanudin, C., & Fadlillah, M. (2021). Aktualisasi Whole Language sebagai Pendekatan Pembelajaran Bahasa pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Edutama, 8(2), 49-60.
Rahayu, D. P. (2017). Pengaruh Media Cantol Roudhoh Terhadap Kemampuan Mengenal Suku Kata dan Meniru Huruf Pada AUD. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, dan Teknologi, 2(2), 110-119.
Riana Simbolon Kasiyati, I. (2013). Efektifitas Metode Cantol Roudhoh Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Bagi Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 2(3).
Septiani, P., Nurhamzah, N., & Nurhayati, S. (2021). Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Penggunaan Metode Membaca Cantol Roudhoh. WALADUNA: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(2), 77-86.
Suryana, D. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini: Stimulasi & Aspek Perkembangan Anak. Prenada Media.
Syamsiyah, N., & Hardiyana, A. (2021). Implementasi Metode Bercerita sebagai Alternatif Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1197-1211.
Tri, C. (2019). Penggunaan Metode Cantol Roudhoh Dalam Pengembangan Kemampuan Membaca Permulaan Di Tk Nakita Insan Mulia Purwokerto (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).
van der Wilt, F., Boerma, I., van Oers, B., & van der Veen, C. (2019). The effect of three interactive reading approaches on language ability: an exploratory study in early childhood education. European Early Childhood Education Research Journal, 27(4), 566-580.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).