Manajemen Layanan Mutu Perpustakaan Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa
DOI:
https://doi.org/10.33394/vis.v12i2.12614Abstract
Abstract: This study aims to; (1) describe a quality library collection management system that is relevant to students' learning needs, (2) describe library staff in providing satisfactory services to students, to find out how the principal's role is to increase students' reading interest in school libraries, and (3) to describe library strategies in increasing students' reading interest. This study uses a qualitative approach. The data sources in this study are key informants from the Principal, the Head of the Library, Library Staff, and students. Data collection uses interview, observation, and documentation techniques. Validity testing is carried out by triangulation of techniques and sources. Data analysis is qualitative with the Miles and Huberman interactive model. The results of the study show that: (1) In the management of library collections where the school discusses with subject teachers to find out teaching materials that are relevant to the academic year used and provides a collection of novel books to increase students' interest in reading. (2) The form of library services in providing satisfactory services to students, there are 4 things that library staff do, including the SMAN 1 Kuripan Library making library services an important thing such as helping students in borrowing, searching, returning books according to the needs of students' subjects, maintaining visitor comfort while in the library, providing satisfactory services to students, providing complete facilities and book collections and accuracy in borrowing and returning books. (3) The role of the principal in increasing students' interest in reading in the school library is carried out in several ways such as involving teachers in conducting learning in the library, plans to create a reading corner, plans for 24-hour digital library services and cooperation between the principal and teachers and library staff to realize plans to increase students' interest in reading.
Keywords: Management, Library, Reading Interest
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk analisis manajemen perpustakaan dalam meningkatkan minat baca siswa di SMAN 1 Kuripan, dengan fokus (1) sistem pengelolaan koleksi perpustakaan yang berkualitas dan relevan untuk kebutuhan belajar siswa, (2) peran staf perpustakaan untuk memberikan layanan yang bermutu kepada siswa, dan (3) Peran kepala sekolah dalam meningkatkan minat baca siswa di perpustakaan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Pengumpulan data menggunakan teknik wawancara, observasi, dan dokumentasi. Data analisis secara kualitatif dengan model interaktif Miles dan Huberman. Uji keabsahan dilakukan dengan triangulasi teknik dan sumber. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (a) pengelolaan koleksi perpustakaan oleh staf yang berkualifikasi akademik yang relevan, serta melibatkan guru mata pelajaran guna memberikan bahan ajaran yang relevan bagi siswa, serta menyediakan koleksi buku novel guna meningkatkan minat baca siswa. (b) peran kepala sekolah untuk pengelolaan layanan perpustakaan yang bermutu kepada siswa dilakukan dengan cara, antara lain; membantu siswa dalam peminjaman, pencarian, pengembalian buku sesuai kebutuhan mata pelajaran siswa, menjaga kenyamanan pengunjung selama di perpustakaan, menyediakan fasilitas dan koleksi buku yang lengkap, dan memberikan informasi tentang ketepatan dalam peminjaman dan pengembalian buku. (3) Peran kepala sekolah dalam meningkatkan minat baca siswa di perpustakaan sekolah dilakukan, yaitu dengan program guru mengadakan pembelajaran di perpustakaan, membuat program pojok baca, membuat program layanan perpustakaan digital 24 jam.
Kata Kunci: Manajemen, Perpustakaan, Minat Baca
References
Abe, A. (2005). Perencanaan Daerah Partisipatif. Yogyakarta: Pustaka Jogja Mandiri.
Bratakusumah, D. S., & Riyadi, D. (2005). Perencanaan pembangunan daerah. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Daryono. (2008). Manajemen Perpustakaan. http://daryono.staff.uns.ac.id/2008/09/24/,diakses 21 Maret 2024.
Djali. (2011). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Effendi, U. (2014). Asas Manajemen, cetakan ke II. Jakarta. Rajawali Pers.
Farida, U. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia (Vol. 1). Universitas Muhammadiyah Ponorogo Press.
Hariawan, R., & Sakti, H. G. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Ebook Pada Pelajaran TIK Untuk Siswa Kelas VII MTs Hidayatussibyan Nw Sangkerang. Jurnal Visionary: Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 9(2), 66-74.
Hasibuan, H. M. (2019). Manajemen Sumberdaya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara
Helmawati, D., & SE, M. P. (2010). Mendidik Anak Berprestasi Melalui 10 Kecerdasan. PT Remaja Rosdakarya.
Kamus Besar Bahasa Indonesia. (2008). Departemen Pendidikan Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Kristina, N., & Widyaningrum, W. (2019). MANSKILL Managerial Skill. Ponorogo: UNMUH PONOROGO PRESS.
Lembaga Pengembangan Wilayah Nusa Tenggara Barat.2020. “NTB Krisis Literasiâ€, https://www.lpwntb.or.id/ntb-krisis-literasi/, Diakses 12 Maret 2024.
Maesaroh, S. (2013). Peranan metode pembelajaran terhadap minat dan prestasi belajar pendidikan agama Islam. Jurnal kependidikan, 1(1), 150-168. https://media.neliti.com/media/publications/
Moleong, L.J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif, cetakan ke-36, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset
Muslim, A., Masita, & Hariawan. R., (2022). Pola Manajemen Perpustakaan Berbasis Inklusi Sosial Di Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Daerah Kabupaten Sumbawa Barat. Journal Transformation of Mandalika, 2(4), 427-435. Retrieved from https://ojs.cahayamandalika.com/index.php/jtm/article/view/1086
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 19 Tahun 2020 tentang Perubahan atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 8 Tahun 2020 tentang Petunjuk Teknis Bantuan Operasional Sekolah Reguler.
Putra, N. (2012). Metode penelitian kualitatif pendidikan. Jakarta: Rajawaki pers.
Suharmita, M., Haromain, H., & Hariawan, R. (2024). Manajemen Layanan Khusus dalam Membentuk Karakter Hidup Sehat Siswa Melalui Pendekatan Program Usaha Kesehatan Sekolah. Jurnal Visionary: Penelitian dan Pengembangan di bidang Administrasi Pendidikan, 12(1), 270-280.
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Sugiyono. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Surya, M. (2003). Teori-teori konseling. Bandung: Pustaka Bani Quraisy.
Sutarno, S. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Masyarakat Pada Kantor Pertanahan Kabupaten Karanganyar. JI@P, 10(1). https://doi.org/10.33061/jp.v10i1.5121
Sutarno, N. S., & Zen, H. Z. (2006). Manajemen Perpustakaan: suatu pendekatan praktik. Jakarta. SagungSeto
Tambussay, M.D.E., & Harefa, W.N.R., (2023) “MANCA†Untuk Literasi yang menyenangkan. Sumber: https://balaibahasasumut.kemdikbud.go.id/2023/09/07/manca-untuk-literasi-yang-menyenangkan/. Diakses 12 Maret 2024.
Wiji, S. (2010). Pengetahuan Dasar Kepustakaan. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.
Aldi, Y., & Susanti, F. 2019. Pengaruh Stress Kerja Dan Motivasi Kerja Terhadap Prestasi Kerja Karyawan Pada PT. Frisian Flag Indonesia Wilayah Padang.
Andi Asari, at all .2020. Penerapan Manajemen Perpustakaan Sekolah Berbasis Otomatis Inlislite. Jurnal. Universitas Negeri Malang.
Anjani, S. N., Dantes, G., Artawan. 2019. Pengaruh Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Dan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V SD Gugus II Kuta Utara. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia. Vol.3 No 2, Agustus 2019. Hal. 74-83.
Fahmi, Irham. 2014. Analisa Laporan Keuangan. Cetakan Keempat. Bandung: ALFABETA.
Gulo, W. 2003. Metodologi Penelitian. Jakarta: Grasindo.
Handoko. 2015. Manajemen Sumber Daya Manusia, Cetakan Pertama. Bandung: Pustaka Setia, Bandung.
Henryadi, Tricahyadinata, I., Zannati, R. 2019. Metode Penelitian: Pedoman Penelitian Bisnis dan Akademik. Jakarta: Lembaga Pengembangan Manajemen dan Publikasi Imperium (LPMP Imperium).
Ibrahim, Bafadal. 2009. Pengelolaan Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.
Indriantoro, Nur dan Bambang Supomo. 2012. Metodologi Penelitian Bisnis (Untuk Akuntansi dan Manajemen). Yogyakarta, Edisi Pertama, BPFE – UGM.
Lasa HS. 2007. Manajemen Perpustakaan Sekolah. Yogyakarta. Pinus Book Publisher. Lasa HS. 2016. Manajemen Perpustakaan Sekolah/Madrasah. Yogyakarta: Penerbit Ombak.
Listyaningsih. 2014. Administrasi Pembangunan, Pendekatan Konsep dan Implementasi. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Mahardika, A. R.. 2022. Manajemen Perpustakaan. Jurnal Informasi Dan Humas, 1 No.1. Universitas Negeri Malang.
Malayu S.P. Hasibuan, 2001, Manajemen Sumber Daya Manusia, Jakarta: Bumi Aksara.
Moeliono Anton, 2005. Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, hlm. 795.
Rodin, R.dkk. 2021. Manajemen Perpustakaan Sekolah. Jurnal. Institut Agama Islam Negeri Curup.
Sabariah,S. 2022. Manajemen Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal. Universitas Islam Kalimantan, Indonesia.
Siagian, Sondang. 2007. Fungsi-fungsi manajerial edisi revisi. Jakarta. Bumi Aksara.
Syafalevi, D. 2011. Perencanaan Pembangunan Melalui Musrenbang Di Desa Arangkaa Kecamatan Gemeh Kabupaten Kepulauan Talaud. JURNAL POLITICO, Vol.10 N0., 7. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/politico/article/download/31582/30167
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Â