Learning Tools with Inquiry Models Integrated of Character Education
DOI:
https://doi.org/10.33394/j-lkf.v8i1.2750Keywords:
Learning tools, inquiry model, character educationAbstract
References
Arends, R. (2012). Learning to Teach. Ninth Edition. New York: McGraw-Hill.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rhineka Cipta.
Asy’ari, M., Ikhsan, M., & Muhali. (2018). Validitas Instrumen Karakterisasi Kemampuan Metakognisi Mahasiswa Calon Guru Fisika. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, 6(1), 18-26.
Asyhari, A., Sunarno, W., Sarwanto. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika SMA Berbasis Inkuiri Terbimbing Terintegrasi Pendidikan Karakter. Jurnal Inkuiri. 3(1), 62-75.
Borich, Gary, D. (1994). Observation Skills for Effective Teaching. New York: Merrill.
Buck, L. B., Bretz, L., Towns, M. H. (2008). Characterizing the Level of Inquiry in the Undergraduate Laboratory. Journal of College Science Teaching, 38(1), 52-58.
Budur, E. L. (2013). Integrasi Pendidikan Karakter Melalui Inkuiri dengan Lesson Study dalam Pembelajaran Biologi untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas VII SMPN I Singosari. Jurnal Pendidikan Sains, 1(2), 171-177.
Dianti, P. (2014). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk Mengembangkan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 23(1), 58-68.
Fitriana, M., Haryani, S. (2016). Penggunaan Strategi Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Metakognisi Siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 10(1), 1702-1711.
Hasanah, U. (2016). Model-model Pendidikan Karakter di Sekolah. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 18-34.
Hussain, A., Azeem, M., Shakoor, A. (2011). Physics Teaching Methods: Scientific Inquiry Vs Traditional Lecture. International Journal of Humanities and Social Science, 1(19), 269-276.
Ihsan, H. (2015). Validitas Isi Alat Ukur Penelitian Konsep dan Panduan Penilaiannya. Pedagogia: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(2), 266-273.
Jufri, A. W. (2017). Belajar dan Pembelajaran Sains. Bandung: Pustaka Reka Cipta.
Laksana, S. D. (2015). Urgensi Pendidikan Karakter Bangsa di Sekolah. Muaddib, 5(1), 167-184.
Larlen. (2013). Persiapan Guru Bagi Proses Belajar Mengajar. Pena, 3(1). 81-91.
Maemunah. (2012). Aspek-Aspek dalam Pendidikan Karakter. Forum Tarbiyah, 10(1), 30-42.
Makhrus, M. & Hadiprayitno, G. (2012). Penerapan Perangkat Pembelajaran Fisika Berorientasi Pembelajaran IPA Terpadu Tipe Connected. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran: JPP UM. 19(2), 237-242.
Marzuki. (2012). Pengintegrasian Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(1). 33-44.
Masruroh., Widodo, W., & Hidayat, M. T. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Kreativitas Ilmiah Siswa SMP. pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, 5(2), 1061-1067.
Muhali. (2019). Pembelajaran Inovatif Abad ke-21. The 1st National Conference on Education, Social Science, and Humaniora. FPMIPA IKIP Mataram. pp 21-42.
Muryati, S. (2013). Pendekatan Inkuiri Moral Sebagai Alternatif Metode Pendidikan Karakter Siswa di Smp. Majalah Ilmiah Pawiyatan, XX(4), 1-14.
Nieveen, N. (1999). Prototyping to Reach Product Quality. London: Kluwer Academic Plubishers. University of Twente.
P21 (Partnership for 21st Century Learning), (2015). Framework Definitions. di Akses Tenggal 8 November 2019. https://files.eric.ed.gov/fulltext.ED519462.pdf
Permendikbud. (2016). Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada pendidikan dasar dan pendidikan menengah. Ttd Anies Baswedan.
Permendikbud. (2018). Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada pendidikan dasar dan pendidikan menengah. Ttd Muhadjir Effendy.
Rajabi, M., Ekohariadi., Buditjahjanto, I.G.P.A. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Instalasi Sistem Operasi dengan Model Pembelajaran Berbasis Proyek. Jurnal Pendidikan Vokasi: Teori dan Praktek, 3(1), 48-54.
Sadia, I.W., Arnyana, I.P.B., Muderawan, I.W. (2013). Model Pendidikan Karakter Terintegrasi Pembelajaran Sains. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(2), 209-220.
Scott, C. L. (2015). The Futures of Learning 2 “What Kind of Learning For the 21st Centuryâ€. United Nations Educational, Scientiï¬c and Cultural Organization.
Suhartini, E., Supardi, Z. A., Imam., Agustini, R. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Teknik Mind Mapping untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP. Pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, 5(2), 892-902.
Wenning, J. C. (2015). Teaching the Nature of Science. Seminar Internasional Universitas Negeri Malang.
Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., Nyoto, A. (2016). Transformasi Pendidikan abad 21 sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Kanjuruhan Malang. pp. 263-278.
Zubaidah, S. (2019). Pendidikan Karakter Terintegrasi Keterampilan Abad ke-21. The 1st National Conference on Education, Social Science, and Humaniora. FPMIPA IKIP Mataram. pp 1-20.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with Lensa: Jurnal Kependidikan Fisika agree to the following terms:
- For all articles published in Lensa: Jurnal Kependidikan Fisika, copyright is retained by the authors. Authors give permission to the publisher to announce the work with conditions. When the manuscript is accepted for publication, the authors agree to automatic transfer of the publishing right to the publisher.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.