The Influence of Kahoot!-Based闪存卡shǎncún Kǎ Media on The Use of还是háishì And 或者huòzhě in Constructing Mandarin Sentences at College Student Level

Authors

  • Hidayatun Nadzifah Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
  • Suyatno Suyatno Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
  • Miftachul Amri Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
  • Ulul Laily Universitas Negeri Surabaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jtp.v10i2.15424

Abstract

Technological advances in education have provided enormous benefits for educators and students to access information more widely and effectively. It proves that technology encourages the development of a more interactive and interesting educational approach. With the existence of learning media, students will be stimulated to think, feel, have interests and attention through messages conveyed on the media used in learning. This study uses Kahoot!-based 闪存å¡ShÇŽncún kÇŽ media in constructing Mandarin sentences. The purpose of this study is to identify the influence of Kahoot!-based 闪存å¡ShÇŽncún kÇŽ media on the use of 还是háishì and 或者huòzhÄ› in constructing Mandarin sentences. This learning is applied to 3rd semester students of the Polytechnic, University of Surabaya, Accounting Study Program and Marketing Management Study Program. This study uses a qualitative descriptive approach. The data sources for this study are observations, interviews, documents, and questionnaires on Google Form. The results of this study indicate that learning using Kahoot!-based 闪存å¡ShÇŽncún kÇŽ media is very effective and makes it easier for students to understand the mastery of constructing Mandarin sentences.

References

Ardiansa, J. (2022). Pengembangan Media Kartu Gambar Digital Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif dan Rasa Cinta Tanah Air Pada Pembelajaran IPS Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. Universitas Negeri Surbaya. Surabaya.

Arsyad, A. (2016). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Arikunto, S. (2019). Prosedur Oenelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Belandina, F. (2023). Analisis Kesalahan Penggunaan Konjungsi Dalam Pembelajaran Bahasa Mandarin Oleh Mahasiswa Indonesia. Jurnal Cakrawala Mandarin, 7(2), 47-64. http://doi.org/10.36279/apsmi.v7i2.308.g147.

Chaer, A. (2014). Linguistik Umum. Jakarta: PT Rineka Cipta.

_______ (2015). Lingusitik Umum. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Christiani, N., Adrianto, H., Anggraini, L., D. (2019). Modul Teknologi Pembelajaran Kahoot!. CV jejak, anggota IKAPI. Sukabumi. Jawa Barat.

Escueta, M., Quan, V., Nickow, AJ, & Oreopoulus, P. (2017). Teknologi Pendidikan: Tinjauan berbasis bukti.

Elisabeth. (2019). å°å°¼å¤§å­¦æ±‰è¯­æ•™å­¦æ–¹æ³•è°ƒæŸ¥åˆ†æž â€”â€” 以彼德拉大学中文 系为例 [Studi Analis Metode Pengajaran Bahasa Mandarin Program Studi Bahasa Mandarin Universitas Kristen Petra Surabaya]. Century, 7(2), 13-28. https://doi.org/10.9744/century.7.2.13-28.

Ethnologue Languages of the World. (2022). What are the top 200 most spoken languages?. https://www.ethnologue.com/guides.ethnologue200, diakses pada 21 April 2022.

Purwadani, Indri, & Amri, M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Tamaire Terhadap Kemampuan Menyimak Secara Aktif Bab Watashi no Kazoku Siswa Kelas X Mipa 5 SMAN 1. Universitas Negeri Surabaya. Surabaya.

Rusman. (2012). Model-model Pembelajaran. Mengembangkan Profesionalisme Guru. (Edisi kedua). Jakarta: Rajawali Press.

Rohmawati. (2023). Kesalahan Penggunaan Kata Penghubung å› ä¸ºyÄ«nwèi dan 既然jìrán Dalam Kalimat Bahasa Mandarin Pada Mahasiswa Jurusan Bahasa dan Sastra Mandarin Angkatan 2019 UNESA. Universitas Negeri Surabaya. Surabaya.

Samosir, T. K. R. F. (2019). Kontrastif Kata Sambung Pada Bahasa Mandarin dan Bahasa Indonesia dalam Film. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Sugiyarta, S., Prabowo, A., Ahmad, T. A., Siroj, M. B., & Purwinarko, A. (2020). Identifikasi kemampuan guru sebagai guru penggerak di karesidenan Semarang. Jurnal Profesi Keguruan, 6(2), 215-221.

Tarigan. (2018). Pengajaran Kompetensi Bahasa Suatu Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan Tenaga Pendidikan.

Tarigan. (2021). Pengajaran Kompetensi Bahasa Suatu Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Transmedia Pustaka.

Wiarto, G. (2016). Media Pembelajaran Dalam Pendidikan Jasmani. Yogyakarta: Laksita.

Wang, A., I & Tahir, R, (2020). “The Effect Of Using Kahoot! For Learning – A Literature Review,†Comput.Educ., Vol. 149, No.11, May 2019, P103818.

王钰è²WángyùfÄ“i (2024) æµ·å¤–å­¦ä¹ è€…ä¸­æ–‡çº¿ä¸Šå­¦ä¹ çš„é˜»ç¢å› ç´ åŠåº”å¯¹ç­–ç•¥ç ”ç©¶ “hÇŽiwà i xuéxí zhÄ› zhÅngwén xià n shà ng xuéxí de zÇ”'à i yÄ«nsù jí yÄ«ng duì cèlüè yánjiÅ«.†专业硕士. 赵迎. 汉语国际教育.

Zubaidillah, M. H. & Hasan. (2019). Pengaruh Kartu Bergambar [Flash Card] Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab. Jurnal Al Mi’yar. 2(1).

Downloads

Published

2025-04-30

How to Cite

Nadzifah, H., Suyatno, S., Amri, M., & Laily, U. (2025). The Influence of Kahoot!-Based闪存卡shÇŽncún KÇŽ Media on The Use of还是háishì And 或者huòzhÄ› in Constructing Mandarin Sentences at College Student Level. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pembelajaran, 10(2), 343–351. https://doi.org/10.33394/jtp.v10i2.15424

Issue

Section

Articles

Citation Check