PENERAPAN BAHAN AJAR AUDIO UNTUK ANAK TUNANETRA TINGKAT SMP DI INDONESIA
DOI:
https://doi.org/10.33394/jtp.v5i1.2849Keywords:
Media Auido, Siswa Tunanetra, Bahan ajarAbstract
References
Badiah, L. I. (2016). Keefektifan Pembelajaran IPA Dengan Menggunakan Modul Audio Interaktif Mengenal Bagian Akar Dan Fungsinya Untuk Siswa Tunanetra Kelas IV DI SLB YPAB Surabaya. HELPER: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 32(2).
Budiarso, A. S. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Metode Hypnoteaching Untuk Memotivasi Siswa SMP Dalam Belajar IPA Pada Materi Energi Terbarukan. Jurnal Pena Sains, 3(2), 132–141.
Camalia, F. (2016). Pengembangan Audiobook Dilengkapi Alat Peraga Materi Getaran Dan Gelombang Untuk Tunanetra Kelas VIII SMP. Universitas Negeri Semarang.
Dariyati, I. G. A., Marhaeni, D. R. A. A. I. N. G. R., & Widiartini, D. R. N. I. K. (2015). Pengaruh Pembelajaran Praktik Berbantuan Media Audio Terhadap Kemampuan Motorik Dan Motivasi Belajar Siswa Smp Di Slb A Negeri Denpasar. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 5(1).
Delani, R. (2017). Efektivitas Penggunaan Media Audio “Solusi Pintar Jelas Dan Mudahâ€(Splash) Terhadap Hasil Belajar Pada Siswa Tunanetra Di Mtslb Yaketunis Yogyakarta. E-Jurnal Skripsi Program Studi Teknologi Pendidikan, 6(2), 168–175.
Fansury, A. H., Lutfin, N., & Arsyad, S. N. (2019). Audio Books as Teaching Media to Blind Students in Learning EFL. KLASIKAL: JOURNAL OF EDUCATION, LANGUAGE TEACHING AND SCIENCE, 1(1), 1–9.
Fatihatul, R., & Budiawanti, S. (2013). Pembuatan Media Pembelajaran Berupa Kit Percobaan Penentuan Percepatan Gravitasi Dengan Menggunakan Neraca Pegas Braille Untuk Siswa Tunanetra Kelas VIII. PROSIDING: Seminar Nasional Fisika Dan Pendidikan Fisika, 4(3).
Haryoko, S. (2012). Efektivitas pemanfaatan media audio-visual sebagai alternatif optimalisasi model pembelajaran. Jurnal Edukasi Elektro, 5(1).
Hidayati, F., & Pribadi, T. A. (2014). Pengembangan Media Audio Characteristics Of Organism Song Education (Chosen) Pada Pembelajaran IPA Biologi Di SMPLB-A (Tunanetra). Journal of Biology Education, 3(2).
Hilmanaufar, D. M., Arti, D. W. K., & Failasufa, H. (2019). Pengaruh Metode Penyuluhan Audio Taktil Kesehatan Gigi Dan Mulut Terhadap Penurunan Indeks Plak Siswa Tunanetra di SLB Semarang. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Unimus, 2.
Indrastuti, F. (2015). Efektifitas Media Pembelajaran Audio Melalui Cerita Pendidikan Berkarakter Untuk Tunanetra Jenjang Smp. Jurnal Rehabilitasi Dan Remediasi, 24(1).
Khamdun, K. (2015). Media Pembelajaran IPA Berbasis Alam Untuk Siswa Tunanetra Dalam Pendidikan Karakter. Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains), 2, 524–532.
Laksono, P. T. (2016). Musik sebagai media komunikasi antara orang tua dengan anak berkebutuhan khusus di yayasan tunanetra Bina Tuntas Siwalankerto. UIN Sunan Ampel Surabaya.
Masruro, E. A., & Winarti, W. (2012). Pengembangan Modul IPA Fisika SMP Materi Suhu Untuk Siswa Tunanetra. PROSIDING: Seminar Nasional Fisika Dan Pendidikan Fisika, 3(5).
Moreno, A. I., Vermeulen, A., & Jordano, M. (2016). 21Using audio description to improve FLL students’ oral competence in MALL: methodological preliminaries. New Perspectives on Teaching and Working with Languages in the Digital Era, 245.
Mulyono, D. B. (n.d.). Model Bahan Ajar Bahasa Dan Sastra Indonesia Yang Ideal Dan Inovatif. Edukasi Kultura: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya, 1(1).
Munif, A. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Audio Berbasis Inkuiri Berbantuan Alat Peraga Pada Materi Gerak Untuk Anak Tunanetra Kelas Vii Smp/Mts Lb. Universitas Negeri Semarang.
Nisain Prihnaharin, F. (2019). Pengembangan Media Audio Dengan Bahan Pelengkap Braille Materi Pantun Anak Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iv Sdlb-A Ypab Surabaya. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 9(2).
Priambodo, F. P. (2019). Meningkatkan kemampuan menulis tunanetra melalui penggunaan CBM (Curriculum Based Measurement). SKRIPSI Mahasiswa UM.
Sari, A. C., Fadillah, A. M., Jonathan, J., & Prabowo, M. R. D. (2019). Interactive Gamification Learning Media Application For Blind Children Using Android Smartphone in Indonesia. Procedia Computer Science, 157, 589–595.
Satrio, B. Y. D. (2016). Modul Kimia Berbasis EPUB Untuk Siswa Tunanetra: Materi Larutan Elektrolit Dan Non-Elektrolit. Inklusi, 3(1), 87–100.
Silayusa, N. P., DANTES, D. R. N., & SUARNI, D. R. N. I. K. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran Problem Solving Berbantuan Media Audio Terhadap Motivasi Belajar dan Prestasi Belajar IPS Siswa SMALB di SLB A Negeri Denpasar. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 5(1).
Sulfemi, W. B. (2019). Penggunaan Metode Demontrasi Dan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Ips.
Tirta, T., Susanto, S., & Kristiani, A. I. (2013). Pengembangan Alat Peraga Matematika Berbasis Audio Pada Pokok Bahasan Keliling Dan Luas Segitiga Untuk Siswa Tunanetra Smplb Tpa Jember. KadikmA, 4(1).
Ulya, E. (2014). Efektivitas Media Booklet Braille Dalam Meningkatkan Pengetahuan Gizi Pada Anak Tunanetra. Unnes Journal of Public Health, 3(4).
Undang-Undang, R. I. (2003). No. 20 Tahun 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional, 9.
Wicaksono, R. B. (2016). Pengembangan Perangkat Media Audio Peta Timbul (Peradiotim) Materi Bentuk Muka Bumi Bagi Siswa Tunanetra Di Mtslb-A Yaketunis Yogyakarta. E-Jurnal Skripsi Program Studi Teknologi Pendidikan, 5(4).
Widiyaningsih, T. (2017). Pengembangan Alat Peraga Tata Surya Berbantuan Audio Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Tunanetra Smp Lb Kelas VIII. Universitas Negeri Semarang.
Widyastuti, R. (2016). Pola Interaksi Guru dan Siswa Tunanetra. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 257–266.
Wijaya, E. M. (2016). Pengembangan bahan ajar SKI berbasis multimedia interaktif untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas VII di MTs An-Nur Bululawang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
License and Publishing Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and publishing agreement.
Copyright
- Authors who publish with JTP agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- Licensing for Data Publication
Licensing for Data Publication
JTP use a variety of waivers and licenses, that are specifically designed for and appropriate for the treatment of data:
Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default)