PENGGUNAAN AUGMENTED REALITY PADA SEKOLAH MENENGAH ATAS DI INDONESIA
DOI:
https://doi.org/10.33394/jtp.v5i1.2857Keywords:
Pembelajaran, Augmented Reality, Media PembelajaranAbstract
Teknologi augmented reality semakin marak berkembang di era seperti sekarang ini. Penggunaannya dapat membantu berbagai sektor termasuk pendidikan sekolah menengah atas. Teknologi augmented reality pada proses pembelajaran akan sangat membantu siswa dalam memahami suatu materi yang ada. Artikel ini dibuat untuk menelaah penggunaan augmented reality pada Seskolah Menengah Atas yang ada di Indonesia. Adanya artikel ini diharapkan dapat membantu mengetahui seberapa jauh penggunaan teknologi augmented reality pada sekolah menengah atas yang ada di Indonesia.
References
Abdoli-Sejzi, A. (2015). Augmented Reality And Virtual Learning Environment. Journal Of Applied Sciences Research, 11(8), 1–5.
Amir, I. (2017). Pengembangan Buku Ajar Dan Augmented Reality Pada Konsep Sistem Pencernaan Di Sekolah Menengah Atas. Pascasarjana.
Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran; Edisi Revisi.
Bachtiar, M. Y., & Haryanto, H. (2015). Perancangan Aplikasi Berbasis Markerless Augmented Reality Untuk Alat Peraga Organ Dalam Manusia Pada Sekolah Menengah Atas. Seminar Nasional Teknologi Informasi Dan Komunikasi Terapan (SEMANTIK), 63–66.
Barrow, J., Forker, C., Sands, A., O’Hare, D., & Hurst, W. (2019). Augmented Reality For Enhancing Life Science Education. VISUAL 2019-The Fourth International Conference On Applications And Systems Of Visual Paradigms, 1(1), 1–7.
Dalim, C. S. C., Kolivand, H., Kadhim, H., Sunar, M. S., & Billinghurst, M. (2017). Factors Influencing The Acceptance Of Augmented Reality In Education: A Review Of The Literature. Journal Of Computer Science, 13(11), 581–589. Https://Doi.Org/10.3844/Jcssp.2017.581.589
Efendi, M. Y., Lutfi, I., Utami, I. W. P., & Jati, S. S. P. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Augmented Reality Card (Arc) Candi–Candi Masa Singhasari Berbasis Unity3D Pada Pokok Materi Peninggalan Kerajaan Singhasari Untuk Peserta Didik Kelas X KPR1 SMK Negeri 11 Malang. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 1(2), 176–187. Https://Doi.Org/10.17977/Um033v1i22018p176
Gusmida, R., Rahmad, M., Islami, N., Education, P., & Program, S. (N.D.). Development Of Physics Learning Media Using Augmented Reality In Gas Kinetic Theory For. 1–12.
Hafidha, P. N. W. (2014). Augmented Reality Sistem Periodik Unsur Kimia Sebagai Media Pembelajaran Bagi Siswa Tingkat SMA Berbasis Android Mobile. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Haryanto, T., Anra, H., & Pratiwi, H. S. (2017). Aplikasi Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Materi Pembelahan Sel Dalam Mata Pelajaran Biologi. JUSTIN (Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi), 5(2), 164–168.
Hidayat, T. (2014). Penerapan Teknologi Augmented Reality Sebagai Model Media Edukasi Kesehatan Gigi Bagi Anak. Creative Information Technology Journal, 2(1), 77–92.
Joan, D. R. R. (2015). Articles Enhancing Education Through Mobile By. I-Manager’s Journal Of Educational Technology, 11(4), 8–15.
Konstantinos, T., Andreas, A., & Karakiza, T. (2013). Views Of ICT Teachers About The Introduction Of ICT In Primary Education In Greece. Turkish Online Journal Of Educational Technology-TOJET, 12(1), 200–209.
Kristiono, I. D., Dwiyogo, W. D., & Hariadi, I. (2019). Pembelajaran Ilmu Gizi Olahraga Berbasis Blended Learning Pada Mahasiswa Pendidikan Jasmani, Kesehatan, Dan Rekreasi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(2), 235–241.
Mauludin, R., Sukamto, A. S., & Muhardi, H. (2017). Penerapan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Sistem Pencernaan Pada Manusia Dalam Mata Pelajaran Biologi. JEPIN (Jurnal Edukasi Dan Penelitian Informatika), 3(2), 117–123.
Meslilesi, M. I., Anra, H., & Pratiwi, H. S. (2017). Penerapan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Virus Dalam Mata Pelajaran Biologi Kelas X SMA (Studi Kasus: SMA Negeri 7 Pontianak). JUSTIN (Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi), 5(2), 80–84.
Novitasari, A. L. (2019). Aplikasi Pengenalan Senjata Tradisional Indonesia Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android. Institut Teknologi Nasional Malang.
Nurdiyanti, N. (2017). Pengembangan Buku Ajar Dan Augmented Reality Pada Konsep Sistem Ekskresi Di Sekolah Menengah Atas. Pascasarjana.
Pramono, H. D. (2018). Penerapan Teknologi Augmented Reality Pada Game Pengenalan Hewan Berdasarkan Jenis Makanannya Berbasis Mobile. J-INTECH, 6(01), 166–172.
Prasetiyo, T. K., Setyosari, P., & Sihkabuden, S. (2018). Pengembangan Media Augmented Reality Untuk Program Keahlian Teknik Gambar Bangunan Di Sekolah Menengah Kejuruan. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 4(1), 37–46.
Rajmah, M. A.-G., Adrian, M., & Sanjaya, M. B. (2017). Aplikasi Alchemist Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android Untuk Pembelajaran Kimia Sma. Eproceedings Of Applied Science, 3(3).
Rasyid, M., Azis, A., & Saleh, A. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Dalam Konsep Sistem Indera Pada Siswa Kelas Xi Sma. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(2), 69–80. Https://Doi.Org/10.17977/Jpb.V7i2.722
Romadhon, E. N., Anra, H., & Pratiwi, H. S. (2017). Penerapan Augmented Reality Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Sel Penyusun Jaringan Pada Sistem Gerak Dalam Mata Pelajaran Biologi (Studi Kasus: SMA Negeri 7 Pontianak). JUSTIN (Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi), 5(2), 89–92.
Sagala, S. (2010). Konsep Dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Saidin, N. F., Halim, N. D. A., & Yahaya, N. (2015). A Review Of Research On Augmented Reality In Education: Advantages And Applications. International Education Studies, 8(13), 1–8. Https://Doi.Org/10.5539/Ies.V8n13p1
Salawati, T., & Indrawati, N. D. (2015). Tahap Analisis Untuk Pengembangan “ASETARO†Komik Pendidikan Kesehatan Untuk Anak Tentang Bahaya Merokok. PROSIDING SEMINAR NASIONAL & INTERNASIONAL.
Saputri, D. S. C. (2017). Penggunaan Augmented Reality Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Dan Hasil Belajar. Jutisi: Jurnal Ilmiah Teknik Informatika Dan Sistem Informasi, 6(1), 1357–1366.
Sugih, A., Suryo, P., Wibowo, A., & Orisa, M. T. M. (N.D.). Augmented Reality Senyawa Kimia Sebagai Media Pembelajaran Bagi Siswa Sma. 1–8.
Utomo, D. S., Arwani, I., & Wardhono, W. S. (2017). Implementasi Mobile Augmented Reality Pada Aplikasi Pemilihan Sarana Dan Prasarana Laboratorium Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer E-ISSN, 2548, 964X.
Wahyudi, A. K. (N.D.). Arca , Pengembangan Buku Interaktif Berbasis Augmented Reality Dengan Smartphone Android. 3(2), 96–102.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
License and Publishing Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and publishing agreement.
Copyright
- Authors who publish with JTP agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- Licensing for Data Publication
Licensing for Data Publication
JTP use a variety of waivers and licenses, that are specifically designed for and appropriate for the treatment of data:
Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default)