Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Lompat Jauh Gaya Jongkok Melalui Penggunaan Media Alat Bantu Box bagi Siswa SDN 38 Ampenan

Authors

  • Magdalena Magdalena SD Negeri 38 Mataram, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jtp.v5i2.3061

Keywords:

Learning Outcomes, Long Jump, Box Media.

Abstract

This study aims to improve learning outcomes squat-style long jump through the use of the media as a tool for students at SD Negeri 38 Ampenan. This research method uses classroom action research methods with research subjects namely fifth grade students of SD Negeri 38 Ampenan. The research instrument used observation, interviews, and tests. The data analysis technique used in this research was qualitative and quantitative descriptive analysis. The results of this study indicate that learning the long jump squat style through the use of assistive media can increase student focus and activeness as well as a pleasant learning atmosphere which has an impact on improving student learning outcomes.

References

Abu Ahmadi, Widodo Supriyono. (2004). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Agus Kristiyanto. (2010). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Dalam Pendidikan Jasmani & Kepelatihan Olahraga. Surakarta: UNS Press.

Apriyansyah, A., & Baysha, M. (2019). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN MATRIX LABORATORY (MATLAB) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA. Jurnal Teknologi Pendidikan, 0(2), 10-20. Retrieved from http://ojs.ikipmataram.ac.id/index.php/jtp/article/view/1235

Dadang Heryana, Giri Verianti. (2010). Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan untuk Siswa SD-MI Kelas V. Jakarta: Aneka Ilmu.

Depdiknas. (2003). Kurikulum 2004 Standar Kompetensi (Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Tingkat SD/MI. Jakarta: Depdiknas

Depdiknas. (2007). Naskah Akademik Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. Jakarta: BPP Pusat Kurikulum.

Djumindar, Mochamad. (2004). Gerakan-gerakan Dasar Atletik dalam Bermain. Jakarta: Grafindo Persada.

Hamalik, Oemar. (2004). Alat Pendidikan. Bandung: PT Aditya Bakti

Mardiana, dkk. (2010). Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Jakarta: Aneka Ilmu

Nanang Sudrajat, dkk. (2005). Buku Penjas Orkes Kelas V. Bandung: PT. Sarana Panca Karya Nusa.

Patria, L., & Djuniadi, D. (2015). Pengembangan Instrumen Penilaian Psikomotor Berbasis IT dalam Pembelajaran Penjasorkes Materi Lompat Jauh pada Siswa SMP. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 1(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v1i1.398

Soekidjo. (2003). Alat Bantu Pembelajaran. Jakarta:

Sumantri M. Dan Syaodih, N (2006). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Universitas Terbuka.

Tim Bina Kerja Guru. (2004). Pendidikan Jasmani untuk Sekolah Dasar Kelas 4. Jakarta: Erlangga.

Wina Sanjaya. (2006). Prinsip Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Zainuri, K. (2020). Peningkatan Hasil Pembelajaran Lompat Jauh Melalui Pendekatan Bermain Longu pada Siswa Kelas IV SDN 37 Ampenan. Jurnal Paedagogy, 7(1), 35-42. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i1.2513

Published

2020-10-28

How to Cite

Magdalena, M. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Lompat Jauh Gaya Jongkok Melalui Penggunaan Media Alat Bantu Box bagi Siswa SDN 38 Ampenan. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pembelajaran, 5(2), 167–173. https://doi.org/10.33394/jtp.v5i2.3061

Issue

Section

Articles

Citation Check