Pengaruh Model Cooperative Learning Tipe Student Team Achievement Division (STAD) Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar IPA

Authors

  • Agus Aryanto Magister Teknologi Pendidikan, Universitas Dr. Soetomo, Indonesia
  • Sucipto Sucipto Magister Teknologi Pendidikan, Universitas Dr. Soetomo, Indonesia
  • Muhajir Muhajir Magister Teknologi Pendidikan, Universitas Dr. Soetomo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jtp.v6i2.3537

Keywords:

Cooperative Learning, STAD, Activities & Learning Outcomes.

Abstract

The purpose of this study was to examine the effect of the cooperative learning model of the Team Achievement Division (STAD) type on the activities and science learning outcomes of Class VIII students of SMP Negeri 2 Tanjungbumi. The quantitative approach was used with a quasi-experimental technique where the control group was not chosen at random. The instruments in this study were questionnaires, observation sheets, and tests. This study uses data analysis with the t-test formula. Based on the analysis of the data, it was concluded that there was an effect of the cooperative learning model of the Team Achievement Division (STAD) type on the activities and learning outcomes of Science Class VIII students of SMP Negeri 2 Tanjungbumi.

References

Agustina, R, L. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iv Menggunakan Model STAD Dan NHT. Journal of EST, 3(1), 31–38.

Djamarah, S. B. (2012). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Indrayani, R. (2014). Penggunaan Komik IPA Terpadu untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Retensi Siswa SMP Pada Tema Makanan, Pencernaan dan Kesehatan. Retrieved from http://repository.upi.edu/7285/

Kristin, F. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD ditinjau dari Hasil Belajar IPS Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Scholaria, 6(2), 74–79.

Muldayanti, N, D. (2013). Pembelajaran Biologi Model STAD Dan TGT Ditinjau Dari Keingintahuan Dan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1).

Negoro, S, T. (2004). Anak Super Normal dan Pro Pendidikan. Jakarta: Bina Aksara.

Nurhadi. (2004). Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannya dalam KBK. Malang: Universitas Negeri Malang.

Nurmala, D. (2014). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi. Jurnal Pendidikan Ekonomi UNDHIKSA, 4(1), 1–10.

Poerwanto, N. (2007). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Rosda Karya.

Puskur. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Suryosubroto. (2002). Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Published

2021-10-18

How to Cite

Aryanto, A., Sucipto, S., & Muhajir, M. (2021). Pengaruh Model Cooperative Learning Tipe Student Team Achievement Division (STAD) Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pembelajaran, 6(2), 185–192. https://doi.org/10.33394/jtp.v6i2.3537

Issue

Section

Articles

Citation Check