Penerapan Pembelajaran Cooperative Learning dengan Teknik Example Non Example untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik di SD Negeri 37 Cakranegara

Authors

  • I Dewa Gede Lawa SD Negeri 37 Cakranegara, Kota Mataram - Provinsi NTB, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jtp.v6i1.3586

Keywords:

Cooperative Learning, Example Non Example, Activities And Learning Outcomes.

Abstract

This study aims to improve the activities and learning outcomes of Class V students at SD Negeri 37 Cakranegara through the application of the example non example cooperative learning technique approach. This research method uses classroom action research which is carried out in two cycles. The research instrument used observation and tests. The data analysis technique used in this research was qualitative and quantitative descriptive analysis. The final results of the action in cycle II showed that the results of teacher observations obtained an average score (4.45) and the results of student observations reached an average score (4.48). While the learning outcomes of students reached an average value (79.14), meaning that the indicators of success (> 75.00) had been exceeded. Because the indicators of success have been proven, this study was declared successful and was stopped in cycle II.

References

Al Hakim, S. & Riyanto, M. (2002). Strategi Pembelajaran Berdasarkan Deep Dialogue/Critical Thinking (DD/CT), Malang: PPPG IPS dan PMP

Fajuri, F. (2019). Penerapan Pendekatan Cooperative Learning Tipe Jigsaw dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas I SD Negeri 27 Ampenan. Jurnal Paedagogy, 6(1), 20-26. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i1.2526

Hanafiah, Nanang. (2010). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.

Israil, I. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe STAD untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di SMP Negeri 1 Kayangan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(2), 117-123. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i2.1807

Johariah, B. (2017). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar PPKn Siswa Melalui Penerapan Pendekatan Cooperative Learning Tipe STAD di Kelas VII-E SMP Negeri 5 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i2.393

Mahartati, I. (2017). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Tematik Peserta Didik dengan Mengoptimalkan Penerapan Model Discovery Learning di SD Negeri 3 Cakranegara. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i2.568

Muhtasim, M. (2020). UPAYA PENERAPAN METODE COOPERATIVE LEARNING TIPE GROUP INVESTIGATION UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DAN KETERAMPILAN MEMBACA BAHASA INGGRIS SISWA. Jurnal Paedagogy, 2(2), 59-69. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v2i2.3049

Nirta, I. (2019). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV SD Negeri 14 Cakranegara Melalui Penerapan Pendekatan Cooperative Learning Tipe Jigsaw. Jurnal Paedagogy, 6(1), 8-13. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i1.2524

Sardiman. (2007). Indikator dan Aktivitas dan hasil Belajar Mengajar. Jakarta : Raja Grafindo Perkasa.

Suarni, G., Rizka, M., & Zinnurain, Z. (2021). Analisis Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Paedagogy, 8(1), 31-38. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3226

Supriono. (2009). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM, Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Published

2021-04-14

How to Cite

Gede Lawa, I. D. (2021). Penerapan Pembelajaran Cooperative Learning dengan Teknik Example Non Example untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik di SD Negeri 37 Cakranegara. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pembelajaran, 6(1), 107–113. https://doi.org/10.33394/jtp.v6i1.3586

Issue

Section

Articles

Citation Check