Pengaruh Metode Demonstrasi Melalui Film Animasi Pada Kecakapan Menulis Narasi Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Dinda Vica Deminda Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. HAMKA, Indonesia
  • Mubarak Ahmad Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. HAMKA, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jtp.v7i2.5530

Keywords:

Learning Media, Animated Film, Narrative Writing Skills.

Abstract

This study aimed to determine the impact of the demonstration method that was conducted through animation movie on the narration writing skills of elementary school students. This study was conducted using a quantitative research approach, with Quasi-Experimental Design (Posttest Only Control Design) as a research method. Participants were divided into two groups, namely the experimental class and the control class, with each group consisted of 33 students. The results of a study showed that the posttest mean value of the experimental class was higher, which was 76.30, compared to the score in the control class, which was 63.51. This study establishes that the use of an animation movie as a teaching tool for students at Elementary School 12 in Depok had an impact on students' narration writing skills. Through the use of animation movie, students become more enthusiastic and active when participating in learning activity.

References

Anjani, A., Syapitri, G. H., & Lutfia, R. I. (2020). Analisis Metode Pembelajaran di Sekolah Dasar. Fondatia, 4(1), 67–85. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.442

Asmuni. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Media Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di SDN 1 Kebonadem Kabupaten Kendal. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendid, 7(4), 281–288. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/pedagogy

Berutu, R. C. (2020). Penggunaan Media Film Animasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas V SDN 110 Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(1), 90–99.

Dewanti, R., Fajriwati, A., & Penulis, N. (2020). Metode Demonstrasi Dalam Peningkatan Pembelajaran Fiqih. Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 11(1), 88–98.

Dwi Aulia Lestari, T. W. A. (2021). Jurnal Basicedu. Jurnal Basicedu, 5(x), 2247–2255. https;//jbasic.org/index.php/basicedu

Iffa Chairani Safitri. (2016). Pengaruh Media Film Terhada KEmampuan Menulis Narasi Siswa Kelas V SD.

Khavisa Pranata, Y. W. kartika, & Zulherman. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Film Animasi Terhadap Peningkatan Keterampilan Menulis Cerita. Jurnal Basicedu, 5, 1271–1276.

Khomaidah, S., & Harjono, N. (2019). Meta-Analisis Efektivitas Penggunaan Media Animasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ipa. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 2(2), 143. https://doi.org/10.23887/ijerr.v2i2.17335

Nurmawati, L. (2021). Pengaruh Film Animasi adit dan Sopo Jarwo terhadap Perkembangan Moral. Jurnal Inovatif Ilmu Pendidikan, 1(2), 137–151. https://doi.org/10.23960/jiip.v1i2.21783

Prasrihamni, M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Film Animasi Dan Pengetahuan Awal Terhadap Keterampilan Menulis Narasi Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Buah Hati, 6(2), 122–134.

Sholeh, A., Veriliana, & Darsimah. (2021). Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi dengan Model Picture and Picture. Jurnal Paedagogy, 8(3), 454–459.

Syahruni Hambali, E. A. dan S. A. A. (2020). Pengaruh Media Animasi Terhadap Keterampilan Menulis Cerita Murid Kelas V SD Se-Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Indonesia, 5.

Ula, W. R. R., & Nugraha, Y. A. (2020). Pengaruh Media Film Animasi Terhadap Keterampilan Berbicara Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 7(2), 118–125.

Wildan Hakim. (2017). Peningkatan Kemampuan Mengembangkan Karangan Narasi MEnggunakan Media Film Animasi Terhadap SIswa Kelas V SD Negeri Tegalrejo. Kecamatan Gedangsari, Kabupaten Gunung Kidul D.I Yogyakarta (Vol. 7, Issue 2).

Wulandari, A., Yani, A., & Lering, M. E. D. (2020). Meningkatkan kemampuan menulis fabel dengan menggunakan media film animasi pada peserta didik. CARWAJI, 5(1), 9–14.

Published

2022-10-20

How to Cite

Deminda, D. V., & Ahmad, M. (2022). Pengaruh Metode Demonstrasi Melalui Film Animasi Pada Kecakapan Menulis Narasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pembelajaran, 7(2), 218–223. https://doi.org/10.33394/jtp.v7i2.5530

Issue

Section

Articles

Citation Check